Design Forward

Nu kan du söka till ny omgång av Design Forward

Design Forward är en skräddarsydd intensivkurs för nyetablerade design- och modeföretag.  Det är ett femdagarsprogram för affärsutveckling som tar dig på en resa för att bli en ny typ av entreprenör. En entreprenör som är adaptiv, affärsmässig, kreativ och drivs av samarbete.

Kursen genomförs under totalt fem dagar och kvällar i Leksand och Stockholm och kompletteras med tre tillfällen för individuell coachning. Kursen avslutas i februari 2018, i samband med Stockholm Design Week och 20-årsjubileet av Ung Svensk Form.

Vid Design Forward kommer du att lära dig att utveckla en hållbar affärsplan, särskilt i samband med digital- och kundcentrerad design. Hur kan du på några få dagar lära dig att validera din affärsidé, testa den, paketera den, pitcha den och lansera den? Vi kommer att lära dig en bred mix av metoder och ge individuell coachning och feedback för din unika idé eller produkt.

Design Forward bygger på design thinking och lean produktutveckling, vilket är en designdriven affärsmodell. Kom och designa! Men framför allt: ha kul!

Vem kan söka?
Du som varit med i någon av de senaste omgångarna av Ung Svensk Form och Swedish Fashion Talents eller du som är medlem i Design Sweden och nyligen har startat företag. Bli medlem i Design Sweden här.
OBS! Du behöver inte ha någon förkunskap inom design thinking –  allt du behöver är en idé eller påbörjad produkt.

Innehåll
Design Forward är en kurs i affärsutveckling, anpassad till nyetablerade svenska design- och modeföretag, med syfte att ge kursdeltagarna en skjuts i karriären, självinsikt och verktyg för att utveckla sin affärsverksamhet.

–  Zooma in på idén och möjligheten. Är idén livsduglig?
– Branding och identitet: Vem är jag? Varför finns jag? Varför finns produkten?
– Hållbar affärsutveckling
– Prototyper och testning
– Förpackning och pitch
– Tillväxt
– Juridik
– Individuell coachning

Kursens upplägg
Kursen startar med en introduktionsdag i Stockholm och genomförs sedan som ett internat i tre dagar vid Entreprenörskolan i Leksand. Varje kursdeltagare erbjuds också individuellt anpassad coachning vid tre tillfällen. Kursen avslutas med att alla kursdeltagare pitchar sin affärsidé för en expertpanel. Vinnaren här får ett pris! Det finns plats för 16-20 kursdeltagare.

Kostnader
Svensk Form står för kurskostnader, måltider och logi i Leksand och gemensam resa till och från Leksand. Du betalar själv resan till Stockholm för kursstart och avslutning, och en anmälningsavgift på 200 kronor (som du betalar när du blir antagen).

Anmälan

Anmäl dig genom att maila till Erika Zinders och svara på nedan:

1. Namn
2. Företag / arbetsplats
3. Mail
4. Telefon
5. Postadress
6. Bostadsort
7. Professionell inriktning
8. Min egen viktigaste affärsmässiga utmaning under det närmaste året är
9. En idé eller produkt som jag vill förverkliga
10. Så mycket tid beräknar jag  lägga på kursen utöver de schemalagda kurstillfällena
11. Mitt motiv för att lägga tid på att delta i kursen
12. Övrigt som jag vill förmedla rörande kursens innehåll
13. Utbildningar
14. Yrkeserfarenheter

SENAST den 22 september 2017.
skicka anmälan till Erika Zinders

Besked och Program skickas till alla som antas till kursen den 27 september 2017.

Datum under hösten 2017
7 september kl.17.30– Inspirationsträff i Svensk Forms bibliotek. Kom och hör tidigare kursdeltagare dela med sig av sina lärdomar från att ta sig fram i branschen och dessutom mer info om vad årets kurs kommer att innehålla. Svensksundsvägen 13, Skeppsholmen, Sthlm. Håller på ca 1 timme.
22 september – Sista dag för anmälan till kursen.
27 september – Beslut om antagning och utskick av kursprogram.
Oktober (exakt datum annonseras inom kort) – Introduktion eftermiddag och kväll i Stockholm.
21-24 november – Internat vid Leksands Entreprenörsskola.
v. 48, 49, 50 – Coachning, individuellt på olika orter.
6 februari – Avslutning i samband med Ung Svensk Forms 20-årsjubileum.

Design Forward  leds av Klara Leander, affärsstrateg på designbyrån Doberman. Klara arbetar även som investerarstrateg på Dobermans accelerator Doberman Forward. Klara är övertygad om att om man skapar ett högt kundvärde och är autentisk skapar det ett högt affärsvärde. Hon har arbetat med ett digitalt omvandlingsprogram för Previa och inrättat en innovationspilot, som skapade nya kreativa sätt att arbeta och finansierade nya kunddrivna initiativ. Hon har också arbetat med företag som SAS, Verbum och Swarovski för att nämna några.

Tidigare deltagare i Design Forward

 

 

 

 

 


”Kursen var väldigt viktig och intressant ur en reflekterande vinkel. Föreläsarna gav mig verktygen att se mitt företag från ett helikopterperspektiv vilket hjälpte mig se helheten.
Kursen var väldigt nyttig på så sätt att människor från liknande företag tillsammans träffades och kunde diskutera problematik och ge varandra tips. Stämningen var underbar, lärorik och rolig!”
Jennie Rhönnstad, Bedazzled Jewelry (gick kursen 2012, då den hölls senast)

”Att samla de mest talangfulla och drivna människorna inom design, konst och mode under ett och samma tak är unikt för Design Forward. Erfarenheterna, idéerna och kunskapen som deltagarna delar med sig av under veckan är ovärderliga och grundar sig i verkligheten. Kursen utvecklade min verksamhet och jag fick helt nya perspektiv och insikter som jag aldrig annars skulle haft. Kontakterna och vännerna jag fick under veckan ändrade mitt liv och karriär, jag kan idag säga att utan Design Forward skulle min karriär inte ha utvecklats som den har gjort. Jag kan starkt rekommendera kursen!”

Moses Shahrivar (gick kursen 2012, då den hölls senast)


 

”Det som blev den stora behållningen med kursen är att jag nu har mer kunnande, expertis och att jag effektiviserade min verksamhet betydligt bättre än innan. Sen har jag blivit mycket bekvämare i rollen som företagare vilket gör att jag genomför möten på ett seriösare och professionellare sätt än tidigare, både med internationella och svenska klienter. En annan viktig sak som jag lärde mig är att skilja på mig och mitt företag.”
Daniel Enoksson, Daniel Enoksson Studio (gick kursen 2012, då den hölls senast)

 

”För mig var det viktigaste de nya vännerna jag fick, som jag aldrig hade träffat annars. Många av dem träffar jag regelbundet än idag och utbyter erfarenheter med.”
David Ericsson (gick kursen 2012, då den hölls senast)

 

Bakgrund Design Forward

Svensk Form har beviljats medel från Tillväxtverket för att genomföra Design Forward, en intensivkurs i affärsutveckling och insatser för ökad produktionsförståelse för nyetablerade design- och modeföretag. Intensivkursen ska öka affärskompetensen hos nyetablerade svenska företag inom de kreativa näringarna för att stärka den nya generationen företag inom mode och design så att dessa bättre kan svara mot framtidens behov. Det övergripande syftet är att bidra till en gynnsam samhällsutveckling, tillväxt och internationell konkurrenskraft vilket är viktigt för att fortsatt kunna positionera Sverige som designland och stärka vår internationella konkurrenskraft på dessa områden.

Design Forward drivs av Svensk Form i samråd med organisationerna Swedish Fashion Council och Design Sweden och är finansierat av Tillväxtverket.

Kontakt
Erika Zinders, Svensk Form
Maila till Erika Zinders eller ring  073 540 12 81

Moses Shahrivar gick kursen 2012
Workshop in progress