Hur söker man? 20 frågor&svar

Karin Ahlin

Karin Ahlin presenteras närmare på sidan här till höger.

Här har vi samlat 20 vanliga frågor som många ställer när man funderar på att söka. Karin Ahlin, coach i Deadline och gästlärare på Konstfack, svarar.

1. Hur vet man att det är designer, konstnär, formgivare man vill bli?
Det är inte konstigt om du känner dig osäker på vad du vill bli, de flesta av oss måste prova flera saker innan vi hittar det som känns rätt. Att välja en utbildning, och därmed yrkesinriktning, är något som självklart får stor påverkan på livet. Det viktiga för dig är att reflektera och känna efter vad som känns spännande och intressant. Och om du kommer fram till att du vill satsa på något av dessa kreativa yrken är första steget att faktiskt söka till utbildningen. Det brukar ofta bli ännu tydligare hur man känner inför vägvalet när man arbetar med sina ansökningsprover. Om det känns spännande och utmanande att arbeta med den här typen av frågeställningar är du troligen på rätt väg.

2. Hur vågar man söka?
Att ta steget från att ha det konstnärliga som ett fritidsintresse till att söka in till en utbildning inom området och ta sitt intresse på allvar för att satsa på det som ett yrke, kan kännas både läskigt och spännande. Det handlar egentligen om hur du vill leva ditt liv. Vill du leva ditt liv som en rädd person, som aldrig provade vingarna? Eller vill du utmana dig själv och se vad du kan åstadkomma om du hamnar i ett sammanhang där du hela tiden växer och utvecklas? Om du känner att du behöver stöd kanske du kan hitta en person i din umgängeskrets som kan peppa dig? Kanske någon som arbetar med liknande saker? Ta en sak i taget, gör din ansökan så bra du kan och skicka in den. Det är flera steg tills du blir antagen, så du har gott om tid att känna efter vad du vill och vågar.

3. Vad är ett arbetsprov?
Ett arbetsprov är en uppgift som du ska lösa. För att söka in till denna typ av utbildning så är det väldigt vanligt att det finns ett flertal arbetsprov som ska göras. De brukar ändras varje år, eftersom skolan vill få en bild av dina lösningar där du är just nu i livet – inte hur du gjorde något för fem år sedan. Rent praktiskt kan en uppgift vara exempelvis “Gör ett omslag till en ABC-barnbok” eller “Visualisera färgen rött” eller “Ett valfritt verk”. Det är väldigt vanligt att din lösning på uppgiften ska ha en förklarande text där du beskriver hur du kom fram till denna lösning.

4. Hur vet man hur ett arbetsprov ska se ut och hur man ska presentera det?
Det finns inga generella regler kring detta. Däremot brukar varje skola ha denna information på sin webbsida inför varje ansökningsperiod. Läs noga och hitta sedan din tolkning av vad som står. Om du ändå är osäker kan du alltid höra av dig till skolan, men gör ett ordentligt försök att förstå själv först. Det är också viktigt att komma ihåg att det handlar både om uppgifterna och hur du sedan presenterar dem. Fundera på hur din helhet ser ut, alltså hur du visar det du gjort på bästa sätt. Det är ytterligare ett sätt för dig att visa för skolan vem du är och hur du tänker.

5. Tänk om jag missförstår en uppgift och därför inte blir accepterad till skolan?
Du kan i princip inte göra fel. Det finns inget facit på hur uppgifterna ska lösas. Antagningsgruppen vill veta vem just du är, vart du är på väg och var denna utbildning kan ta dig. Du är en unik människa med unik profil, visa det i dina arbetsprover. Fundera inte på vad som är populärt just nu, utan gräv i dig själv och gräv där du står.

6. Bör jag variera mitt manér i de olika uppgifterna eller ska det vara samma?
Utgå från dig själv. Kom ihåg att din ansökan inte är till för att vara tillrättalagd för antagningsgruppen, det handlar om att ge en bild av vem du är. Om det är din grej att variera dig, så kanske det är så du ska lösa uppgifterna? I annat fall kanske du ska använda samma manér? Så länge som du skickar in sådant som du tycker känns som du och sådant som visar i vilken riktning du är på väg med ditt skapande kan du inte göra fel.

7. Hur viktigt är det personliga brevet, och vad skriver man i det?
Det är väldigt vanligt att man ska skriva ett personligt brev. Tanken med det är att komplettera dina arbetsprover med en mer personlig bild av vem du är. Skriv om vad du vill, vad som driver dig, vart du vill färdas i livet. Och skriv vad du tror att du kan bidra med på skolan och i din klass och vad du tror att utbildningen kan göra för dig. Var inte rädd för att lyfta fram dina styrkor och svagheter, men gör det ärligt och rakt. Att skriva ett personligt brev kan ta tid så börja reflektera kring innehållet i god tid så du inte behöver stressa fram det på slutet.

8. Bör man söka till flera utbildningar samtidigt?
Om det finns flera utbildningar som har samma ansökningsperiod kan det vara frestande att söka in till flera av dem. Tumregeln kring att söka en eller flera är ganska enkel: Så länge du klarar att lösa arbetsproverna på bästa möjliga sätt, och samtidigt får din vardag att fungera med jobb eller liknande, så finns det ingen anledning att låta bli att söka flera. Men om du känner att du börjar missköta ditt jobb eller att du tvingas slarva ihop en del lösningar för att hinna – då är det troligen en väldigt dålig idé. Välj då istället att fokusera på endast en utbildning.

9. Kan man vara för tydlig när man löser och presenterar en uppgift?
Nej, aldrig någonsin. Var aldrig rädd för att vara supertydlig kring hur du tänkt och gjort. Tänk på att antagningsgruppen under kort period ska utvärdera otroligt många arbetsprover. Du gör dig själv en väldigt stor otjänst om du är otydlig. Satsa istället på att vara så pedagogisk du kan. Exempel: Vad föreställer bilden? Utan förklaring kan det vara omöjligt att förstå att det är ett fotografi av en cykel. Och att du dessutom byggt cykeln själv och gjort ett fotomontage med den och iscensatt en dramatisk händelse. Gör det snabbt och lätt för antagningsgruppen att besöka din tankevärld så att de direkt förstår med vilka glasögon de ska titta på och läsa dina bilder. (Ett kanontips för att testa dina förklaringar: Gör uppgiften och skriv förklaringen. Visa båda för några som inte vet vad det handlar om. Låt dem förklara tillbaka för dig hur de fattade det. Justera texten tills folk förstår vad du vill säga – då kommer även antagningsgruppen förstå.)

10. Hur kan man förbereda sig inför arbetsproverna?
Flera skolor brukar lägga ut föregående års uppgifter på nätet. Det kommer inte vara samma uppgifter som du söker in med, men de kommer sannolikt vara lite liknande. Testa dina muskler och förmågor genom att arbeta dig igenom dem, det är en väldigt bra utmaning och träning. Om du vill kan du dessutom gå en kvällskurs eller studiecirkel inom det du vill fördjupa dig i. Kort sagt: Gör, gör, gör. Det är så du blir bättre och lär dig att hitta ditt tänk och dina manér. Det är dessutom väldigt bra att ständigt ha med sig en skissbok där du i bild och text reflekterar över tillvaron och vad som är viktigt för dig. Hur vill du påverka samhället och hur kan du göra det med din form, din energi, dina idéer och din design?

11. Hur går jag till väga för att sätta igång med en uppgift?
Börja alltid från början: Läs uppgiften noga. Se till att du förstår den. Ibland kan det krävas att man gör research inför uppgiften och då måste du göra det också. När du har den information du behöver så gäller det att du gräver i dig själv för att hitta ditt eget sätt att lösa den på. Det är här som det ofta kan bli svårt. Man kanske känner på många sätt? Eller kanske inte har någon tydlig känsla? En vanlig metod för att komma vidare är att göra varianter. Fokusera inte på att hitta den perfekta lösningen, fokusera på att skissa upp de möjliga lösningar du kan se framför dig. Titta på dina skisser, finns det några som känns mer spännande och intressanta? Kanske är det så att de är vägen framåt? Jobba i så fall vidare med dem tills du kommer fram till din lösning på uppgiften. Och du: Glöm inte att beskriva allt detta på ett enkelt, tydligt och pedagogiskt sätt i din redovisande text – allt ditt tankearbete här är rent guld för ansökningsgruppen att läsa!

12. Kan jag söka utan tidigare erfarenhet eller liknande skola?
Absolut! Antagningsgruppen fokuserar inte på om du gått någon speciell skola eller liknande. Det de bryr sig om är var du är just nu, och vart du är på väg samt din kapacitet och motivation för att nå dit. Med det sagt så är det vanligt att de som gått förberedande skola har en bättre chans, men det är enbart för att de har tränat och slipat på sina förmågor och tankar. Den förberedande utbildningen hjälper dig att få in en vana kring att lösa konstnärliga uppgifter. Det är som att jogga. Ju mer man gör det, desto bättre blir löpstilen, ansträngningen går ner och det blir enklare att jogga långt och snabbt. Ju mer man övar sig i det konstnärliga tänket och uttrycket, desto lättare går det och desto bättre blir du.

13. Vad kan man jobba som efter man gått en konst-design-högskola?
Du kan arbeta som nästan vad som helst inom kreativa yrken, både som anställd och frilansare. En del väljer att fokusera relativt snävt inom exakt det området som de utbildat sig i, medan andra breddar sig eller glider över till någon annan, närliggande bana. Det finns exempel på illustratörer som börjat skriva barnböcker. Eller möbelsnickare som börjat formge smycken. Och så vidare. Det handlar bara om dig, och din förmåga att tänka ut vad du vill göra och sedan få omvärlden att se dig som du vill bli sedd.

14. Måste man hålla sig till frågan i arbetsprovet?
Frågan finns för att antagningsgruppen ska kunna se hur du löser den. Så länge du kan tydligt och pedagogiskt motivera och förklara din lösning brukar det ges väldigt stor frihet i lösningen. Ju större avsteg du gör desto viktigare är din förklarande text!

15. Ansökan ska skickas digitalt, kan jag göra det fram till midnatt sista dagen?
Kanske, du måste se vad skolan skriver på sin webbsida om detta. Det är vanligt att man har fram till midnatt på sig, men undantag kan finnas. Med det sagt så finns det egentligen bara ett råd att ge: Gör det inte. Vänta inte till sista timmarna, eller ens sista dagen. Det är otroligt vanligt med ansökningar där man fått någon form av tekniskt problem sista timmarna och inte kunnat skicka in i tid. Och då är allt ditt hårda arbete förgäves och du måste vänta ett helt år med att söka igen. Inte ens om du ringer skolan och bönar och ber dagen efter kommer de ta mot din ansökan, detta är något som alla är stenhårda på. Så gör dig själv en jättetjänst genom att planera din tid. Planera att du kan bli sjuk, att din dator kan bli sjuk, att skolans internet går superlångsamt på grund av alla ansökningar som strömmar in och så vidare. Planera så du kan skicka in i god tid!

16. Hur ungefär ser en ansökningsprocess ut?
Olika skolor gör på olika sätt, men generellt brukar det vara ungefär dessa steg: Alla skickar in sina arbetsprover och antagningsgruppen gör en bedömning kring vilka de vill träffa för intervju. När man träffas brukar man tala om sina arbetsprover, så det är bra att vara förberedd på att kunna förklara och motivera muntligen också. Efter att de träffat alla skickar de ut besked: Antingen har man fått en plats på utbildningen, eller också kanske man har fått en reservplats eller också kom man inte in detta år. Om man fått en reservplats är det ofta god chans (men inte garanterat) att man kommer in, men det kan ta längre tid innan man får det beskedet.

17. Vad bedömer antagningsgruppen?
Olika skolor tittar på olika saker. Men det som brukar vara gemensamt är att utvärdera hur du löst dina uppgifter och hur du motiverat lösningarna. Det personliga brevet väger ofta tungt för att få en bild av din resa och potential. Det finns exempel på sökande som kommit in trots att deras prover inte varit speciellt bra, men att man ansett att den sökande haft en stor potential och varit motiverad av att tillgodogöra sig uppgiften på bra sätt. På samma sätt har en del antagningsgrupper tackat nej till personer som varit oerhört begåvade och genomarbetade i sina lösningar – för att man inte ser att man kan lära personen något och att den redan nått sin fulla potential.

18. Vad gör jag om jag inte kommer in?
Det brukar vara extremt hög konkurrens kring dessa utbildningar, ofta söker hundratals personer till ett tiotal platser. Det innebär att det är oerhört svårt att komma in. Om du inte kommer in så kan det kännas jättejobbigt, men jag vill verkligen uppmuntra till att inte ge upp! Det vanligaste är att studenter på skolan inte kom in på sin första ansökan. De gav inte upp – varför ska du göra det? Ta istället tillfället i akt att bli ännu vassare på det du gör. Förkovra dig, och slipa på dina manér och förklaringar till nästa ansökningsperiod.

19. Vilka är de vanligaste misstagen sökanden gör vid ansökningar?
Det finns några misstag som tyvärr är väldigt vanliga. Och de är helt förödande, om du gör något av detta kommer din ansökan förmodligen att misslyckas.

– Att missa deadline! (Du måste planera din tid så att du kan skicka in materialet i god tid – ingen tar mot en ansökan efter deadline.)

– Att inte följa praktiska instruktioner! (Står det att du ska skicka in EN pdf så är det EN du ska skicka in – inget annat antal. Om du är osäker på hur du gör det så måste du själv researcha och planera din tid så att du kan lösa det.)

– Att vara otydlig i beskrivningarna! (Om antagningsgruppen inte begriper din lösning kommer de troligen anse att den är dålig. Så hårt och enkelt är det.)

– Att inte ta det personliga brevet på allvar! (Ansökningsprocessen handlar om att få en bild av de sökande – inte att kora en vinnare för vackrast lösta uppgifter. Det är DU som bedöms!)

20. Var vänder jag mig om jag har fler frågor?
Börja alltid med att leta på skolans hemsida. Det är vanligt att du har samma frågor som många andra och många skolor samlar svaren på hemsidan för att underlätta för er. Men om du inte hittar svaret där så kontakta den som står som kontaktperson för ansökningen till just din utbildning. Tänk på att det kan vara många som hör av sig så vänta dig inte blixtsnabbt svar.

Lycka till!