2004/2005


Slapstick I och II av Sofia Löfstedt

Lampan (Slapstick P: Plast. tryck på bomull.
Mattan(Slapstick11): Handtuftad ull.
– Snubblat på mattan och slagit huvudet i lampan. Vardagen är trassligare än ett inredningsreportage, med noggrant undangömda sladdat och utslätade överkast. Vi drar och sliter, flyttar och förlägger vara vardagsföremål. Vår omgivning ar i ständig rörelse. Med mina produkter vill jag förmedla människans aktivitet och inverkan på det som omger oss. Och det man kallar den mänskliga faktorn. Slapstick I och Il ingick i mitt examensarbete 2003.
Juryn: Som ett besök i Pippi Långstrumps VillaVilleKulla. En befriande oordning och ett visuellt störmoment som ställer invanda förväntningar på anda och tvingar fram frågor kring våra vardagliga ting. Varför ska allt vara rakt, slätt och prydligt ordnat? Kanske händer det något nytt om vi bryter konventionen?

suomipallinen-sara-andersson-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Suomipallinen av Sara Andersson

Träpallar för museirum. Björk.
När jag gick ut Beckmans designhögskola arbetade jag med Källemo. De brukar vanligtvis inte tilldela sina formgivare en uppgift, men i det här skolprojektet var situationen annorlunda: De saknade museipallar, och för att söka inspiration inför uppgiften besökte jag Kiasma museum for modern konst i Helsingfors. Tanken är att mina pallar ska stå bland konst. De är inspirerade av Kiasma, men tänkta att fungera också på andra platser. Den oprecisa formen gör varje pall unik. De är någorlunda stapelbara.
Juryn: Poetisk och uttrycksfull med ett fantasieggande namn. En pall som förmedlar känslan av skogsdunge och sagoväsen, sprungna ur John Bauers värld. Mer romantisk än praktisk – men juryn föll för dess sinnlighet och bortsåg gärna frän andra brister.

loop-johanna-lindgren-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Loop av Johanna Lindgren

Ljudabsorberande väggpaneler. Industrifilt monterad på MDF.
Loop är en tredimensionell väggpanel med ljudabsorberande funktion. Panelen, som är avsedd för offentlig miljö, utgör dessutom en utsmyckning i rummet. I arkitekturen finns ett behov av nyskapande textila element. Jag ville prova att arbeta tredimensionellt med textila material. Inspirationen har jag hittat i vattnets rörelser och musikrytmer.
Juryn: En produkt som behövs. Vi har möjligen sett den förr men inte som i detta fall där materialets egenskaper, med så enkla medel, ger formen. Juryn undrar om man inte kunde driva formen ytterligare genom att pressa, klippa och skära lite mer i industrifilten?

machine-noveau-samir-alj-fa%cc%88lt-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Machine Nouveau av Samir Alj Fält

Material: Fåtölj, Björkplywood, mänga skruvar, symaskinsdekorerad stoppad sits. Lampa, stål stativ, handflätad ojordad sladd, trådmönstrad glasfiberskärm. Bord, justersågsdekorerad laminerad plywood. Machine Nouveau är betäckningen för en radikal arkitektur och designrörelse som växte fram i västvärlden under 1900-talets senare hälft och nådde sin kulmen i början på 2000-talet. Kännetecknet för Machine Nouveau eller Machine Terrible som benämningen är bland mer intellektuella kretsar, är de personliga avtryck som skapats med maskinens hjälp av montörer, hantverkare och sömmerskor på arbetsgolvet i industrin. Stilens karakteristiska drag är de ornamentala inslagen och förändringar som tillkommit under den industriella tillverkningsprocessen och gör den massproducerade produkten unik.
Juryn: En intressant och vaken text med förankring i den dagsaktuella formdebatten är utgångspunkt för dessa formövningar. En historierevisionism som underkänner likriktningen inom industriproduktionen som vi lärt känna den. Det materialiserade resultatet ska väl ses som exempel på hur det skulle kunna se ut. Juryn ser fram emot mer fördjupade experiment i riktning.

silversmycken-mara-ingvarsdotter-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Att smycka med växter av Maria Ingvarsdotter

Material: Silver.
Folk ger bort växter som presenter, binder kransar till håret och låter plantor pryda fönsterkarmar och trädgårdar. Det finns ett slags omsorg i att uppskatta det som är levande omkring oss. Med ”Kruka” bär man med sig en bit av sitt hem dit man går. Gräs, smörgåskrasse eller en tuva mossa för en kväll. Smycket kräver planering, plantering och omsorg. Med ”Tavla” förhöjs växten precis som en tavlas motiv. Ett enkelt utformat smycke med en krok för bäraren och ett stag för växten. Låt sukulenten få en matchande t-shirt eller tvärtom.
Juryn: Här behövs inga ord. Detta är praktisk poesi. Babylons hängande trädgårdar var enligt diktaren Antiparos ett av världens sju underverk, och dessa smycken är ett av tre verk som juryn premierar med ett stipendium.

Jenny Mšrtsell: Promotionsaffisch fšr mig sjŠlv, screentryckt.
Promotionaffisch för mig själv av Jenny Mörtsell

Design handlar i slutänden bara om att fatta beslut. Det är också den svåraste fasen! Det här är ett av flera försök jag gjort att begränsa mig i metod, att överlåta en del av beslutsprocessen åt tekniken. Jag samlade ihop saker jag brukar ha omkring mig, ordnade dem direkt på belysningsbordet, belyste en screenram, och tryckte en liten upplaga.
Juryn: Utan att egentligen förstå vad affischen vill ha sagt, konstaterade juryn att tydlighet inte alltid är avgörande. Upphovsmannen har skapat en personlig och något hemlig affisch, som både förbryllar och tilltalar.

korall-jonas-wannfors-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Korall av Jonas Wannfors

Laserskurna, frostade akrylskivor.
Korall är en nedpendlad lysrörsarmatur som består av laserskurna frostade plexiglasskivor. Skivorna både diffuserar och reflekterar ljuset så att det sprids på ett behagligt sätt ut i rummet. Flera armaturer kan monteras på rad, utan att skarvarna syns.
Juryn: En spännande och väl genomarbetad ljuslösning som formmässigt låter tankarna färdas både bakåt längs historiens ryggrad och in i framtiden. Att flera lampor kan kopplas ihop till en lång, slingrande form tilltalade juryn.


Kristall av Jonas Wannfors

Akrylstavar och lackat stål.
Inspirationskälla till detta projekt var vinnaren av priset ”årets nybyggare 2001”, en entreprenör som exporterar svenska kristallkronor till Mellanöstern. Jag ville göra en ljuskrona, lika elegant och stämningsfull som en klassisk kristallkrona, men utan stämpeln av kitsch och låtsaslyx. Jag utgick ifrån prismornas sätt att bryta ljuset men använde principen att leda ljuset genom materialet istället.
Juryn: Delikat ljustransportör för de lite finare salongerna. Stämningsskapande och intresseväckande. Dess material – ljuset och plexiglaset – är dess form.

beckmans-stickinbjudan-johan-avedal-och-sara-hernandez-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Beckmans stickvisning 2002 av Johan Avedal & Sara Hernández

Katalog och inbjudningskort.
Varje år gör Beckmans modelinje en visning med stickade kläder. Uttrycket hos 2002 års kollektioner präglades av lek med dimensioner, accessoarer och mönster. Något vi tog fasta på. Inbjudan skickades ut tillsammans med stickor, i ett stort vitt kuvert. I katalogen gjordes accessoarerna större än modellerna, medan texten blev den tråd som binder samman uppslagen. Även teckningarna förstärker leken med dimensioner.
Juryn: En katalog som samspelar med – inte överröstar – huvudattraktionen. De stickade elementen är tydligt närvarande och presenterar föredömligt modeelevernas kollektioner. Stickorna som skickades ut med inbjudan innebar dessutom en lätt hotfull uppmaning till egen kreativitet.

maria-kalle-engstro%cc%88m-och-anna-mo%cc%88rner-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Maria – vårkollektion 03 av Kalle Engström & Anna Mörner

Material: Grenar från Hagaparken, lastpallar, pärlhyacinter och vita tulpaner. Teknik: Körning, bärning, borrning, ringning, släpning och sågning.
”Maria”, vårkollektion 03 I ett samarbetsprojekt med Beckmans modelinje jobbade vi med en elev som ville göra mammakläder. Inte ”mammiga” plagg utan mer punkiga och tuffa. Hela profilen riktar sig till unga gravida tjejer som sätter sina barn framför allt annat. Tjejer som klarar sig själva, som är tuffa och ljuva på samma gång. Namnet ”Maria” kändes självklart, dels för att designern heter så, dels på grund av den starka symbolik namnet har. Logotypen utgår ifrån återanvända broderier som används i plaggen. Inspirationen till bilderna har vi hämtat ifrån djurriket – fågeln som bygger sitt bo och ruvar på sitt ägg. Vi har velat skapa en surrealistisk känsla i bilderna; en overklighetskänsla. Så som det kan vara att vänta barn.
Juryn: ”Art Direction” har många att tacka, bland annat modedesignern och fotografen. Men en riktigt lyckad ”Art Direction” äger en klar och tydlig idé. Och så är det verkligen här. Den starka poetiska metaforen, hämtad från djurens värld, vinner över all trendnervositet, som brukar vara synonym med mycket av dagens modefotografi. Flygfärdigt och belönat med juryns stipendium.

Skuggor - screentryck pŒ bomullsvŠv av Karin Andersson. Ung Svensk Form 2004.
Skuggor av Karin Andersson

Screentryck på bomullsväv, vitt på vitt.
Jag har arbetat med skuggor och ljus i fönster. Jag har frigjort skuggorna från sina objekt och sedan screentryckt dem, vitt på vitt, på rullgardiner. Först när ljus faller genom tyget framträder formerna, och skapar känslan av ett träd utanför fönstret eller vackra växter på fönsterbrädet. Att man drar ner en rullgardin betyder inte att man måste sluta ute saker. Tvärtom…
Juryn: Sinnrik och sinnlig lek med ljus och skugga. Underhållande och effektivt.

Antarktis - vaser i munblŒst glas av Erika Lšvqvist. Ung Svensk Form 2004.
Antarktis av Erika Lövqvist

Munblåst glas.
Snö och is är inspirationskällan till dessa vaser. Tanken är att förhöja skönheten hos den enkla växten. Glasets transparens är viktig. Den synliga blomstjälken, som går ner i glaset, påminner om fastfrusen vass under vintern.
Juryn: Ett fruset ögonblick av en februaridag i skärgården med is och snö. En oväntad och självklar vas som fungerar med eller utan växter.

grafisk-identitet-johan-alvedal-och-jacob-hjerpe-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Identitet till Anna-Sara Dåviks modekollektionen ”La scelta dell’elite” av Johan Hjerpe & Johan Avedal

Annonsbilder, neck labels, hang tags och diabilder till utställning/butik.
Material Kollektion: Guldfärg, strassband, fuskläder med pärlemoryta, kopparfärgad polyester, vit viskos, vit kristall organza polyester, isblå fuskläder, regnbagsglittrig silversyntet, ostronfärgad polyesterchiffong, isblå pvc/acryl.
Material Bild/grafisk identitet: Stillebenfoto, ostron, italienska, marmor, roquefort, brie, Venus, kanin, Visa, Mastercard, savoykål, passionsfrukt, antikens Rom, formfranska, kristallglas, Sara Lunden, havskräftor, effektpapper, druvor, persienner, mortel, granatäpple, kaffekanna, högtalare, pärlhalsband, draperier.
Juryn: När en modekollektion som ‘La Scelta Dell’EIite” skall förpackas gäller det att ta i. Självklart ackompanjeras silversyntet, polyesterchiffong och strass allra bäst av antika vita marmorpelare. Till detta kommer också en rad attribut, i välscenograferade bilder som ger den där känslan av gårdagens lyx och flärd.

va%cc%8agade-vertikaler-eva-marmbrandt-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Vågade Vertikaler av Eva Marmbrandt

Laserskuren polyesterväv
I dagens arkitektur, med stora glasade fönsterpartier och nakna kalla ytor, behövs mer textil än någonsin – både ur ljus- och ljudsynpunkt. Med detta som utgångsläge ville jag försöka vidareutveckla lamellgardinen. Med utgångspunkt i ett befintligt upphängningssystem förminskar jag en polyesterväv sa att ett vågmönster bildades. Mönstret förstärks i stängt läge genom kontraster mellan ljus och skugga. l öppet läge bildas skulpturala formationer.
Juryn: Sverige har en långtgående tradition av standardisering – det blir billigare, men ger många gånger ett fattigare uttryck. Så mycket skönare att se dessa vertikala vågor utmana det räta och raka i ett stagnerat (och inte alltid billigt) persiennutbud.

ho%cc%88gtalare-front-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Glashögtalare av Front (Katja Sävström, Anna Lindgren, Charlotte van der Lancken och Sofia Lagerkvist)

Munblåst glas och högtalarelement.
Genom att ge nya former och material åt tekniska produkter kan man använda dem på ett nytt sätt i hemmet. Vi vill se högtalare som mer än bara lådor med ljud i. Glas har, förutom skönhet, en mycket hög densitet, och är därför ett ypperligt material för en högtalarkonstruktion. Högtalarna är munblåsta, vilket ger varje del ett unikt uttryck. För större serier kan glaset blåsas i en form, eller tillverkas maskinellt. Den runda formen låter ljudet studsa ut i rummet utan att förvrängas i den traditionella högtalarlådans hörn och vinklar.
Juryn: Om ljuv musik skulle kunna ses med bara ögat skulle den förmodligen visa sig från sin bästa sida i denna glasskapelse. En spännande och lyckad kombination av handformat material och rå teknik.

please-dont-daniel-bjurga%cc%8ard-och-derek-picken-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Hundarna frän söder ”Please don’t” av Daniel Bjugård och Derek Picken

DV (video) Längd: 03.49 min.
Teknik: Kopior, cellanimation, foto, 3D och digital redigering.
Titeln ”Please don’t“ kan tolkas på flera sätt. Med en rad olika animationstekniker (analoga och digitala) valde vi att illustrera ett motståndstagande till det ökande väldet i världen. Uppdraget kom från det debuterande bandet ”Hundarna frän söder”.
Juryn: En visuell upplevelse som med rytm och bildspråk på ett övertygande sätt förstärker musiken, utan att varken över- eller underordna sig denna. En ordagrann musikvideo.

MISSING PEACE, AFFISCH P TEMAT FRED AV TOMAS MANKOVSKY. UNG SVENSK FORM 2004.
Missing peace av Tomas Mankovsky

Screentryck.
En skoluppgift att göra en affisch med tema fred. Jag ville göra något enkelt och starkt och utgick därför ifrån en etablerad symbol, som jag modifierade en aning.
Juryn: Att stympa en så känd symbol är inte helt ofarligt, och att det förstärker budskapet är ingen självklarhet. Den här affischen fungerar – med all önskvärd tydlighet. Att upphovsmannen inte överarbetat idén är befriande.

beckmans-examen-jonas-bra%cc%88nstro%cc%88m-kalle-dos-santos-lina-elfstrand-magnus-liljebergh-emma-skoglund-jenny-herrstro%cc%88m-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Grafisk profil Beckmans slututställning 2002 av Kalle dos Santos, Johan Brännström, Lina Elfstrand, Magnus Liljebergh, Emma Skoglund och Jenny Herrström.  

Screentryckta affischer.
Grafisk profil för Beckmans slututställning 2002, på temat ”Slutet på skolan = början på någonting nyy”. Screentryckta affischer, flyers och tackkort etc.
Juryn: Maskrosen symboliserar känslan av att spridas som frön för vinden – utan mål efter den efter den efterlängtade studenten (fröna består av individer). Å andra sidan har den en okuvlig förmåga att slå rot i stort sett var som helst… Signalfärger och en enkel typografi hindrar det något sentimentala budskapet från att ta över.

elefantlampa-jane-rogoleva-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
En mjuk elefantlampa av Jane Rogoleva

Textil.
Elefantlampan är skrynklig och mjuk, stoppad med polyestervadd. Jag har eftersträvat en autentisk känsla av att elefantens hud och snabel är verklig. Med den 100 cm långa och böjbara snabeln kan Ijuset riktas och fixeras.
Juryn: En ny kompis i barnkammaren som inte bara sprider ljus över sagoböckerna utan också skänker trygghet och varme. En självklar och rolig form som är lätt att ta till sitt hjärta.

gulliver-mats-broberg-och-johan-ridderstra%cc%8ale-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Gulliver av Johan Ridderstråle & Mats Broberg

Rundvalsade stålrör sammanbundna med ensilagepalst.
Vad är bakgrunden till det arketypiska utseendet hos en del objekt i vår omgivning? Vad är det som gör dem igenkännliga? Vad händer när man blandar typ arketyper, hemmahörande i vitt skilda rum? Vi proportionerade lampskärmar, som är en symbol för privata interiörer, till storleken av en lyktstolpe och monterade dem i det offentliga rummet. Ambitionen var att på enklast möjliga sätt förändra intrycket av den offentliga platsen, och samtidigt stimulera en diskussion om det gemensamma rummet och dess föremål.
Juryn: En uppskalad symbol för den privata sfären tillför med enkla medel det offentliga utomhusrummet en ny, positivt laddad och oväntad karaktär.


R-use R-design- R-vitalise R-ockingchair: Swinging plastic av Rebecca Ahlstedt

Polypropylene och stålrör.
Det visuella i ett återvunnet material är i sig inte viktigt, däremot är en tjusigt återvunnen idé en viktig faktor i skapandet av värdefulla miljöer och objekt. Min design syftar till att återställa värdet, förlänga livslängden och därmed storyn om en produkt. Trädgårdsstolen i plast är ett ting som vi återfinner i de flesta länder. Min formgivning består i att smälta en vardagsprodukt i plast över en ny design i metall. Genom att ge stolen ett andra liv, vill jag konfrontera människor med attraktivt återvunna produkter och material. Utgångspunkten for mitt projekt är alltså en existerande idé. Vidgas vår konsumtionsimage genom att utmana konventionella idéer om produkters värde och kvalitet? Projektet aktualiserar ekologiska brister, avfall m a o, som ett kommunikationsmedel för att ladda om material till läsbara fräscha symboler. Ta något ur sin kontext och gör en lösning utifrån det!
Juryn: En djupt oenig jury enades till slut om att världens vanligaste och mest illa sedda stol har fått en fadder. Någon som bryr sig. En fadder/formgivare som själv gjort sig till producent och vägrat låta sig reduceras till passiv konsument!

bilden-av-jaget-karl-wilhelm-bjo%cc%88rk-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Bilden av självet av Karl-Wilhelm Björk HULOGHE

Material: Ull, bomull, thaisiden, polyester, akryl och lurex. Teknik: Rund- och flatstickning, plissering, enzymtvätt, transfertryck och tecknat för hand.
En kollektion om en kvinnas självbild. Om att vara en bild av sig själv.
Kollektionen har som enda svenskt bidrag hittills gått vidare till finalen i ”Mittel-moda Fashion Competition 2001”, Italien. Kollektionen har även belönats med ”FutureDesignPrize2001″och ”Kapp Ahl Award 2001”.
Juryn: En hel kollektion där varje plagg är starkt nog att klara sig självt. Namn och ord förklaring av kollektionen må vara lite dunkelt tänkt men hantverket är enormt imponerande! Tänk mindre – gör mer…

dance-of-my-text-cecilia-actis-och-mia-hulterstam-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
”The Dance of my Text” av Cecilia Actis och Mia Hulterstam

Animerad dokumentär, 7 min. Stop-motion animation.
The Dance of my text” är en animerad dokumentär om Rhodan Tekle, en ung MC rap artist  (microphone controller) från Lund, med hennes egen musik i fokus. Filmen är baserad på intervjuer där intervjuer där gon berättar om hur gon letar efter ord som kan inspirera henne; frön hon kan plantera. Att föra en animerad dokumentär gav oss stor frihet, och en ny dimension till det vi vile berätta. Tankar och känslor är starkare än rent fysiska skeenden, och genom animation kan man skilda mycket sav det som inte får att visa i vanlig film. Animerad film fångar dessutom de flesta – unga som gamla – och är en teknik vi vill arbeta med även i framtiden.
Juryn: Redan under filmens första minut stod juryn enig – ”The dance of my text” måste tilldelas ett dubbelt stipendium! Med stor charm, ett fint hantverk och oberoende av trender, mäter den sig med fler pärlor i genren. Att föra animerad film av en dokumentär intervju är ett genidrag! Filmmakarna har själva kontrollerat helheten – från scenografi, ljus och ljud till huvudpersonens alla ansiktsuttryck – vilket har förstärkt berättelsen avsevärt.

a-swedish-tale-elin-basander-lundin-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Sagan om Sverige av Elin Basander Lundin

Plywood och bomullskanvas. CNC och Screentryck.
Denna plattpaketerade gungstol bygger på ett formspråk hämtat från allmogen och våra gamla bonderötter, med referenser från Karin och Carl Larssons hem. Stolen är tänkt som en gåva till våra svenska ungdomar, för att stifta bekantskap med sina rötter och till alla våra nya svenskar som vill bekanta sig med sitt nya land.
Juryn: Gungstol befriad från ängslighet. En komplex form och konstruktion som pockar på uppmärksamhet från landets alla datorstyrda planfräsar och visar på teknikens utvecklingsmöjligheter för möbelområdet. Ett slag för de stora gesterna!


Kanalvinjetter SVT2 av jag och Linus + Lars (Linus Carlson, Joel Nordström & Lars Ohlin)

SVTs kanalvinjetter används mellan de ordinarie programmen, och syftar till att förstärka kanalens identitet. Längd: 6-10 sekunder. Tema: Betydelsen av ”två”.
Juryn: Vinjetter som i sin lågmäldhet gör betraktaren glad. Enkel färgskala och kollagekänsla ger ett behagligt avbrott från SVTs ganska konventionella profil. Extra plus för körsbären, som överraskande plockas upp ur trollkarlshatten.

vi-a%cc%88r-alla-unika-per-jose-karlen-fotograf-rodrigo-gutierrez-benavente
Vi är alla unika av Per José Karlén

Bilderbok och interaktiv CD-ROM. Svart tusch & data, Photoshop, Quarkexpress, Illustrator.
Barn utesluts ofta när vuxna talar om sociala förhållanden. Det här projektet visar barn fördelarna med att vara lika och det vackra med att vara olika. I en poetisk historia går två tvillingar och deras mamma läsaren ut på promenad, där dom möter människor och varelser med skiftande bakgrund. Det är en historia om att hitta sig själv, och att förstå andra.
Juryn: En barnbok, vars angelägna ämne kunde ha blivit allt för politiskt korrekt, har givits liv och energi med innehållsrika och humoristiska illustrationer, som även tilltalar vuxna.


Uwabami av Dan Sunaga

Stålrör, insidesläder.
Formgivning är mer än att bara ”ge form”. Hittills hade jag sökt den beräknade formen inom möbeldesign, men nu ville jag göra ett mer oberäknat objekt. Startpunkten för denna tanke var bland annat de vackra former insideslädret spontant skapar, med sina oregelbundna rynkor. Dessa former var utom min kontroll, och jag fick idén att låta materialet styra designen.
Juryn: En pragmatisk stol. Blöt kohud torkar, krymper och härdar på en stålrörsställning.