Vinnare och stipendiater 2018

Här är alla vinnare och stipendiater i Ung Svensk Form 2018 tillsammans med juryns motivering.

Läs mer och se bilder på  Mynewsdesk

Klicka här för att ladda ned Ung Svensk Form 2018-katalogen

IKEA -stipendiater
–  Anton Kolbe & Per Nadén

Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-stipendiater
– Matilda Norberg

Folkhem-stipendiat
– Karin Matz & Helen Runting

Askul-stipendiat
– Karin Andersson

Kvadrat-stipendiat
– Rebecca Petrini & Joel Fjällström

 

Samtliga 29 utvalda deltagare Ung Svensk Form 2018

Matilda Norberg, Earth’s Crust – Material rules

”Arkitektonisk styrka och elegant struktur, kompakt hantverk och transparent gravitation. Det här är bärbar skulptur på riktigt, på en gång platt och tredimensionellt, och allt är dessutom hantverksskickligt in i minsta detalj. Konstnärlig egoism när den är som bäst.”

Jennifer Bergkvist, Form & Formalia
”Ett fantasifullt, starkt grepp som ger spelutrymme
för egna tolkningar, men också är en motståndshandling
i sig. Att lyckas förena materialkänsla och
hantverk med ett politiskt budskap är speciellt – det
är en estetikens ilska som formaliserats och ger oss
ett nytt slags läsupplevelse.”

Kyung-Jin Cho, Swing jam

”En zenbuddistisk upplevelse av keramik och ljudvågor
som fångar en sorts spirituell närvaro i nuet.
Det här verket är drabbande, det tar ett stort rum i
anspråk med sin lilla storlek – en osynlig design,
eftersom dess storhet inte syns.”

Anna Sjöberg & Malin Berglund, Cell – from one piece to a whole system

”Nutidslego som uppmanar till kreativitet, vilket
juryn upplever som modernt och självklart. Det
framstår som en ny, frestande tanke med inredning
som tänker kring hörnen i hemmet.”

Isa Andersson, In/Visible Power

”Vem är på insidan och vem är utanför, vem är exkluderad
respektive inkluderad – och vad är centrum
och periferi? De här absurda, närmast dadaistiska
skulpturerna talar i all enkelhet om ett högaktuellt
ämne: gränser, deras transparens och framför allt,
deras känslighet.”

Victor Alge, Alces Alces

”Intressant materialforskning som förhöjer vår medvetenhet
om just materian. Här finns en skenbarhet
i den mjuka formen, eftersom ytorna faktiskt är
hårda. Vi ser också en ny potential i ett material
som skulle kunnat lämnas att ruttna. Kan det här
vara början till den nya airbagen?”

Björn Friborg, Implosion
”En plastisk form har penetrerats av en rökslinga
och det är oerhört spännande. Det finns en våldsam
poesi över det här verket, som närmast liknar ett
fruset ögonblick eller ett foto av en dröm. Man kan
tänka sig ändlösa varianter på temat, gärna också
en film av hur det går till.”

Daniela Juvall, Östberga Type

”Typsnitt har man inte fått skoja om tidigare, men
nu får vi ett barnperspektiv som avmystifierar det
som länge varit en gravallvarlig genre. Den lekfulla
kantigheten sprängs in i bokstäverna, likaså de
kulturella identiteterna, och vi får en känsla av att
 detta barnarbete faktiskt skett på deras villkor.”

Typsnittet Östberga Type är framtaget tillsammans med Göran Söderberg samt barnen Rola, Nima, Mohammed, Riccardo, Klara, Fabian, Masa, Bo, Amin och Ali.

Josefine Gennert Jakobsson, Mural Dressing
”Petflasksediment som drabbats av statisk elektricitet
och blivit extatiskt. Själva hämningslösheten, de
maximerade volymerna och bristen på rädsla – för
såväl material som färger – extra älskvärt.”

Alecsander Rothschild, Love Letter
”Modet som befriar – en dramatisk och frihetslängtande
kreation som också är en berättelse. Det
handlar om nuet, om en ny moderörelse och de
tankar som den normkritiska generationen för fram
i allt självsäkrare former.”

Sophie Hardy, Object of Value
”Spånig caesarpall i allmogestil. Här möter ’Jag,
Claudius’ Selma Lagerlöf i Värmland – det som förr
var en korg har nämligen blivit en kejserlig pall.
Vi ser ett nytt och materialsnålt sätt att använda
spånslöjdsteknik som kan stå sig starkt i samtiden
och kanske även möjliggöra stora volymer.”

Amanda Borgfors Mészàros, Global Nomad
”Klassiskt med en cirkulär twist. Den eko-chica
studentkollektionen som imponerat internationellt
och dessutom framför en egen tolkning av hållbar
modefilosofi, i en lika oväntad som sensuell fusion
mellan mormors gardiner och cocktailklänningen.”

Kristin Larsson, Hybriderna
”Har dörrstoppar någonsin varit vackrare? Detta
materialexperiment har ett alldeles nytt, forskande
uttryck, som för tankarna till utomjordiska kristaller
– som rekvisita i Star Trek eller Stålmannens
magiska kryptonit.”

Hemmo Honkonen, Möbler som låter

”Humor och lekfullhet som ger möblerna en interaktiv
dimension. Dragspelsfötterna är inte bara
en intressant förlängning av gungstolsmedarnas
funktion, utan uppmanar oss också till rörelse och
utforskning.”

Alvina Jakobsson, KläOm
”En skulptural lek med ljus och skugga, som dessutom
bråkar med konventionerna. Detta är kakelplattan
som omöjligt objekt, taktilt och ohygieniskt – ett
objekt som vägrar möta det dammfria hemmets
krav. Kanske kan det bli ett gör det själv-kit för den
blivande moralisten?”

Emma Brålander, Färg, illusion och komposition

”Scenisk popbarock som utmanar ögat med sitt
optiska spel mellan det endimensionella och tredimensionella.
Här finns en känsla för färg och
form som påminner om modeskapande – ett objekt
som man blir nyfiken på.”

Julia Westerberg, Gal Pals in Print

”Ögonblicksbilder som ger uttryck för ömhet och
kärleksfullhet. Lesbisk vardagsrealism som textilbonader
borde förhoppningsvis mötas av acceptans
i dag, åtminstone på hemmaplan. Men vi ser gärna
att dessa bonader väcker ramaskri lite överallt i
världen framöver.”

Per Nadén & Anton Kolbe, Villa Idun-Lee

”Byggnaden som visar att man måste titta bakåt
för att hitta framtiden. Det är upplyftande att se att
arkitekternas skisser och tankar blivit så väl genomförda
i proportioner och skala, och att så många
rumsliga kvaliteter fått plats på en så relativt liten
yta. Det är intrikat och genomtänkt, samtidigt. Villa
Idun-Lee känns som ett äkta kärleksprojekt och ger
ordet bruksvärde en helt ny betydelse.”

Martina Skyttberg, Över isen
”Modernt digitalt tryck möter broderi och konstverk
i flera lager av måleriska kvaliteter. Vi ser skiftande
ytor, drömska nattlandskap och tänker på Gerhard
Richter. Men också på att det här är ett verk som
gör det som bara textila objekt kan. Det går inte att
fotografera, utan måste upplevas i sin taktila kvalitet
och med ljusets skiftningar.”

Emelie Kasholm, Maybeday
”Designobjektet som vi egentligen inte önskar oss,
men som sätter ljuset på ett brännande samhällsproblem.
Design kan ju också handla om att
synliggöra, viktiggöra frågor – och här gäller det
de mänskliga konsekvenserna av effektiviseringar
och nedskärningar inom förlossningsvården. Det är
imponerande pedagogiskt.”

Mariana Silva Varela, Gränslös folkdräkt

”Flera olika världar av traditioner gifter ihop sig i ett
och samma plagg. Det är en gestaltning av folkdräktens
sanna historia, till skillnad från den nationalistiska
föreställningen om folkdräktens statiska
karaktär – och det ger oss en effektiv motbild till vår
tids politiska propaganda.”

Andrej Malinin, Det är inte som det ser ut

”En optiskt illusorisk estetik har lånats från den
digitala världen och blivit ett gammeldags objekt.
Det låter oss träda in i illusionen, gå på vattnet och
känna mönstret under våra fötter. Det ondulerande
golvet som både är spikmatta och zonterapi – det
bär på löftet om en mycket säregen arkitektur.”

Rebecca Petrini & Joel Fjällström, Mammut

”Är det korv med bröd eller en synnerligen obekväm
 fåtölj? Vi ser en skulptural, intressant möbel
där kontrasterna möts, som är formsäker – och
uppfostrande. Mammut ger visserligen ett mjukt
intryck, men kräver en stram hållning.”

Linnéa Olmarken, Under huden aka.The Pig

”Det goda exemplet på hur ett examensarbete kan
ta sig an svåra och aktuella frågor i samtiden, samtidigt
som hantverket lyfts fram i presentationen.
Här kopplas en ny tanke till samtida arkitektur, med
den styckade grisen som intressant startpunkt.”

Anna Pers Bräcke, Fett fett
”Illustrationer med organiska, taktila kvaliteter
– och som inte ber om ursäkt. I stället tar de för
sig och det i ett relevant ämne.”

Agga Anne Mette Stage, BodySoapName-Generator.com

”Är det det här som är den artificiella ointelligensen?
Vardagsliv och marknadsekonomi knyts ihop till en
påtaglig närvaro, in på bara skinnet – en tilltvålad
singularitet som förföljer oss ända in i duschen.
Det är en effektfull sublimering av kapitalets realism,
med hypnotisk dragningskraft.”

Benedetta Crippa, World of Desire

”Spirituell och originell utvidgning av ämnet – och
samtidigt en hyllning till mångfalden inom grafisk
form. Ett gott hantverk och visuellt undersökande
som går utanför normerna.”

Ida Pettersson, Astral Grid

”Nytolkning av fin, gammal tradition i välgjort
hantverk där avigsidan är minst lika intressant.
Färgpaletten är spännande och tygerna väcker
intresse – det här är ett objekt som tål att synas 
i sömmarna.”

Karin Matz & Helen Runting, Secretary

”Vemodig och storslagen samtidsarkeologi som
tar oss tillbaka till folkhemmet, rakt in i de mest
kollektiva av folkminnen. Det här är arkitekturen
– väggarna, golven, de gröna linoleummattorna
– som präglat generationer av svenskar. Att de
rummen inte längre är givna väcker starka känslor
som vi måste diskutera.”