Vinnare 2020


CAMILLA ARNBERT – SURFACED PRINT
Jag fascineras av metoder där processen tillåts lämna tydliga spår på slutresultatet. Genom att utsätta värmekänsliga material för en tryckteknik som innefattar höga temperaturer har jag här utforskat relationen mellan textur, printmotiv och rörelse.

Juryns motivering
Carnaby Street möter sjuttiotalets punkiga rutmönster och grunge i en dystopisk berättelse om verklighet och dröm. På nära håll visar sig ytorna vara bedrägliga, trompe l’oeuil-effekter som för tankarna till samtidens fake news-kultur: ingenting är någonsin vad det synes vara.



KARIN ANDERSSON & JOHANNA BRATEL – VÄNSKAPSTORGET

Vänskapstorget i Folkets Park i Malmö, en aktivitetsplats för tonåringar, är resultatet av en medskapande designprocess. Vår ambition var att ge röst åt unga samt skapa en välkomnande och inkluderande mötesplats som stadens unga känner ägandeskap över och vill vara på.

Juryns motivering
I en tid när det offentliga rummet förändras krävs nya tankar och praktiker, något som föranlett starkare fokus på medborgardialog och processer. Vänskapstorget är ett av de mer lyckade exemplen vi sett.



ELIAS BÅTH – DÖD MARK
Från Smedjebackens masugnar till Kirunas gruvor har jag utforskat några av Sveriges mest energikrävande industrier och deras restmaterial. Av slagg (den oönskade produkten) och stål (den önskade produkten) blir bordet ett diagram som pekar på problematiken.

Juryns motivering
Är slagg det nya svarta? Död mark tar oss med på en resa långt ner i urberget och lyfter flera stora frågor: om naturresursernas ändlighet, landsbygdens utarmning och om en era då designbranschen måste tänka om och tänka nytt.


MATTIS DALLMANN – WITH / OUT

Detta projekt utforskar moderna definitioner av maskulinitet inom mode. Kroppen kommer ofta sekundärt vad gäller den manliga siluetten. Jag har utmanat detta genom att skapa en extra kropp, tryckt på organza och placerad ovanpå arketypiska herrplagg.

Juryns motivering
Materialitet som söker fånga den bild vi projicerar av den fysiska kroppen, och som inte riktigt passar i den skräddade mansuniformen. Det är ett ömsint, hudnära porträtt av maskulinitet genom tiderna, ett digitalt hölje för den föråldrade mansrollen.


EVELINA DOVSTEN – EVERY SAMPLING IS A TESTIMONY

Dessa glas-assemblage har kommit att porträttera mig och mitt görandes dialog för att prata om det subjektiva. Inspirerad av Juhani Pallasmaa som menar att föremål/arkitektur/objekt skapat av människan är en avbild av dess inre värld.

Juryns motivering
Den repetitiva processen är själva poängen, där det ena alstret följer på det andra. Every Sampling is a Testimony är en vacker berättelse om kunskapsförmedling och makt – och ett gott exempel på att göra kontrollförlust och improvisation till en konstnärlig strategi.


EMILIA ELFVIK – PUSHING EMBROIDERY

Jag drivs av en nyfikenhet för textila materials komplexa egenskaper. Pushing Embroidery är en serie skulpturala objekt i lin som undersöker idén om broderi som form, med syfte att utmana våra föreställningar om vad broderi kan vara.

Juryns motivering
Hantverksskicklighet i ymniga mängder, och framför allt en typ av broderi som vi inte sett förut. Materialen är vackra, formerna antropomorfiska och själva metoden helt ny med gravitationen som designer: det är tyngdlagen som skapar formen, när verket säckar ihop.


JESPER ERIKSSON – COAL: POST-FUEL

Genom detta projekt strävar jag mot att omvärdera vår relation till stenkol. Från dagens billiga och miljöfarliga bränsle ställs nu dess värde och betydelse upp och ner genom att bjuda in det fossila ämnet in i våra hem och materialkultur.

Juryns motivering
Poetisk allegori där den spegelblanka ytan illustrerar gränsen för det som finns ovan mark respektive där under. Vi ser hur ett material som representerar vår tids dårskap ifråga om att smutsa ner planeten omvärderas: stenkolet gör bättre nytta i designvärldens vita kub.


SOFIA ERIKSSON – BODYBUILDING MIRRORS

Bodybuilding Mirrors är en lek med det kroppsliga. Jag vill locka betraktaren att komma nära för att i sin spegelbild möta oändliga variationer av den egna kroppen. I den blanka metallen tar en ny gestalt form, där verklighet blandas med illusion.

Juryns motivering
Ett starkt hantverk som speglar en nutida tillvaro där vi ser oss själva genom digitala filter och skiftar utseende i samma tempo som vi förr zappade mellan tv-kanaler. En ny sorts narcissism är i görningen, en dysmorfisk tid av suddiga gränser mellan verkligt och overkligt.


SARA-LOVISE ASK EWERTSON – PUFFER-JACKET-SOFT-SQUAD, PURE SCULPTURE!

Genom denna möbel vill jag ifrågasätta hur mode kan upplevas. Jag har fokuserat på vinterjackan tillsammans med interiören av framtidens showroom. De flesta textila delar kan även bäras på kroppen, som en idé kring vad en vinterjacka kan vara.

Juryns motivering
Projektet som begrundar frågan om butikens framtid, galleriadöden och de nya konsumtionsmönster som håller på att ta form. Det tar sig an utmaningen i ett tankeväckande verk som utforskar gränserna mellan upplevelse och möbel, kropp och kläder.


LEO FIDJELAND & LINNEA VÅGLUND – PINK CHICKEN PROJECT

I Pink Chicken Project föreslår vi att genetiskt färga alla världens kycklingar rosa med en ny bioteknik kallad ”CRISPR Gene Drive”. Denna aktion, någonstans mellan utopi och dystopi, skulle ändra mänsklighetens geologiska spår – och färga det rosa! (Porträttfoto: Sara Kollberg)

Juryns motivering
Skickligt genomförd, spekulativ design som gör jobbet. Får oss att lyfta blicken, ändra perspektiv och fantisera om andra framtider i ett ofattbart långt tidsperspektiv. Vill vi verkligen sluta som rosa sediment? Pink Chicken ser döden i vitögat, men med ett smajl.


ERIKA GEIGER OHLIN – UNCANNY TRACES
(LAMMHULTS MÖBEL STIPENDIAT)
Av läderspill från möbelindustrin har jag format objekt. En gång var det hud på ett levande djur – hur värdesätter vi det som material? Genom min designmetod, dubbel negativet, tar jag vara på spillet samt väcker tankar om förbrukning och konsumtion.

Juryns motivering
I stället för att anpassa kokroppen efter möbeln gör Uncanny Traces tvärtom och synliggör det osynliggjorda, spillet som annars lämnas på garverigolvet. Det tvingar fram ett särskilt formspråk, och en oanad sittvänlighet: här sitter man skönt i kossans famn.


GUSTAF HELSING – ÄNGSLIGA MATTOR

Jag har vävt tvetydiga mattor utifrån ängslighet som någonting eftersträvansvärt. Om nostalgi, hastighet, funktion och maskulinitet. I polypropylen, bomullstrasor, sisal och ull. Mattor som är stora för att de ska ta plats, men som skäms för det!

Juryns motivering
De tar stor plats i rummet, samtidigt som de skäms för det. De ängsliga mattorna berättar en älskvärd historia om mansrollen i ett vävt hantverk där det inte bara är det färdiga resultatet som räknas, utan också attityden.


COBY HUANG – R.O.S.P – RITUAL OF SEXUAL PLEASURE

Sex är ett ämne som vi lär oss alltför lite om. Därför har jag skapat en serie sexualundervisningsverktyg för att lära sig om och utforska sin kropp med. Mitt mål är att med dessa objekt bjuda in till samtal och utforskning kring kropp och sexuell hälsa.

Juryns motivering
Livmodern är allt annat än avklarad i formvärlden. Den sexuella njutningens ritual ger oss smart designade verktyg för ännu en osynliggjord kvinnofråga: orgasmen. Juryn vill särskilt lovorda användarvänligheten och den väl genomförda metodiken.


ANNAMIA LINDBLOM – JAG KOM, JAG SÅG, JAG SYDDE
(ARVET STIPENDIAT)

Detta är ett designförslag för ett tekniskt landskapsprojekt där jag har använt broderi som metod för att gestalta olika planteringsuttryck. Den estetiska metoden visar fler dimensioner av landskapsarkitektur och kompletterar digitala ritningar.

Juryns motivering
Ett närmast antidigitalt projekt som omfamnar den tid som det tar att brodera, i kontrast till dagens verklighet i arkitekturbranschen där allt görs i datorer. Broderiet skapar andra och mer förunderliga vägar – det får lov att vara långsamt och ger därför utrymme för eftertanke.


LISA LINDH & KLARA W. HEDENGREN – KOLONN
(IKEA STIPENDIATER)

Kolonn är den form vi själva saknat, ett objekt som gränsar mellan skulptur, möbel och rum. Den kan både skapa nya rum och skärma av med sin flexibla kropp. I sin strävan efter enkelhet består den endast av två material: trä och metall. (produktfoto: Stellan Herner, porträttfoto: Jennie Adén)

Juryns motivering
En laboration med ljus och taktilitet, rum och formspråk. Men också en flexibel omtolkning av hållbarhet som begrepp, med oanade referenser till såväl klassiker som samtida konst och design – från den grekiska kolonnen till Alvar Aalto och Louise Bourgeois.


NILS LILJA & MARCELO ROVIRA TORRES – NO COMPOSITION

Utställningsdesign baserad på skateboardkulturens förmåga att omtolka staden. Genom att koppla samman befintliga, massproducerade föremål med egenkonstruerade delar, har vi uppfunnit flexibla moduler som gör utställningen mobil och interaktiv.

Juryns motivering
Skatekulturen gör berömvärd comeback i staden med design som går tillbaka till dess kreativa rötter. I No Composition är det subkulturen själv som informerar formen, i ett bejakande av det offentliga rummets föränderlighet.


JULIA OLANDERS – MELLANTING

Mellanting är vaser i betong, gips och fogskum. Dessa gömda byggmaterial är gjutna i sydda tygformer som sen avlägsnas. Genom att jobba med dualiteter utmanas betraktaren se på det som omger oss: normerna kring våra kroppar, materialen, rummen och könen.

Juryns motivering

Objekt som utmanar sanningar om fint och fult, prototyp och produkt, traditionellt och nyskapande. Mellanting är varken eller och både och, urformer som kan tolkas som vår tids version av antikens marmorstatyer – gjorda för att vittra sönder inom loppet av månader.


ERIK OLSSON – BOJSKAUT

Jag undersöker möjligheter att föra samman estetiska uttryck med praktisk funktion. Kommer framtidens mode att behöva ge skydd mot yttre föroreningar? Redan nu används munskydd i storstäder på grund av förorenad luft. Skydden blir en del av vardagen.

Juryns motivering
Rustning för den yttersta tiden, där den trygghet vi tagit för given inte längre är självklar. Bojskaut slår en oanad bro mellan två tidsepoker, fotografen Jean Hermansons gamla industrisamhälle och den tid som ännu inte finns: den apokalyptiska framtiden.


MATTIAS PETTERSSON – ALIEN WORRIOR PRINCESS

Drakar, vapen, rymdskepp, aliens, eld, monster, farliga djur. Det har aldrig intresserat mig. Genom keramisk skulptur möter jag mannen i mig, så som samhället alltid velat att jag ska göra. Men denna gång från ett queert håll, på mina egna villkor.

Juryns motivering
Vad skulle mansrollen kunna kokas ner till, om inte en liten dinosaurie på en totempåle? Vi tittar in i ett pojkrum som befolkas av monstruösa reptilväsen, men också av svårfångade känsloyttringar som ängslighet, tafflighet och sårbarhet.


TILDA RAGNARTZ  – HOT MOVIE NEW POPULAR FULLHD

Unicorn Slippers, Fuzzy Socks, Rainbow Showers och Lollipop Slime. Hot Movie New Popular FullHD (2019) är en visuell studie i hur globala e-handelsplattformar talar med oss, lär känna oss och driver oss till konsumtion.

Juryns motivering
Välkommen till kapitalismens sista suck, en hedonistisk skräpfest! Planeten täcks av fyrkantiga skärmar och vi vadar i värdelösa produkter, den nya tidens naturtillgångar som utvinns från Internet. Ett verk som följer i spåren på konstnärer som Jenny Holzer och Barbara Kruger, men med ett eget, distinkt bildspråk.


KAJSA SAMUELSSON – BEGINNING MIDDLE AND

Mitt verk består av en textil installation i kypfärgad siden- och bomullsblandning. Verket är en del av ett större projekt, där jag undersökte relationen mellan textil och mönster, och hur en textil filosofi kan påverka min konstnärliga praktik.

Juryns motivering
Ambitiöst, genomarbetat och skenbart enkelt med imponerande precision i skalan. Mönstret känner vi igen från den traditionella kökshandduken, en vardaglighet som förstorats för det offentliga rummet till en monumental manifestation.


KITTY SCHUMACHER – DESIRE_LINES

Verket är en 3D-animerad videoinstallation som kartlägger och ifrågasätter vår kulturella perception av sexuell orientering. Karaktärer, objekt och VoiceOver är hämtade från digitala tjänster som sedan omarbetats och rekontextualiserats. Adele Kosman är ljudkompositör till verket.

Juryns motivering
Queerbio som propsar på eftertanke. Framför oss pågår en suggestiv symfoni som manar oss att bryta vårt slentriantänkande. Perspektiven blir omvända: strålkastaren riktas mot det normativa, i stället för vice versa.


MATILDA ELLOW – SELF TITLED

Jag ville undersöka narcissism, identitet och anonymitet inom varumärken och design för att förstå hur betydande varumärken och dess gemenskaper är för vår individualitet. Det resulterade i tre stycken vaser i sandgjuten aluminium och gjutpolyester. (Produktfoto: Klara Forsman)

Juryns motivering
Kan detta vara konsumtionssamhällets sista vrålåk? Postironisk kommentar till en debatt som blivit mer aktuell än någonsin, om det personliga varumärket. Self Titled är ett friskt vågat försök till fysisk gestaltning av detta abstrakta tema, i en spännande lek med dimensionerna.


MATTIAS SELLDÉN – MIX SUSHI

Mix sushi är en serie möbler med utgångspunkt i material och hantverk. Genom att ta tillvara på trädets egen kontur kan jag med ett enkelt formspråk skapa både unika och tillsynes komplexa föremål.

Juryns motivering
Här hörsammas slöjdarens uppfinningsrikedom, i korslinjen mellan materiell råhet och en sofistikerad, plastisk känsla. Mix Sushi är i grunden en enkel möbel som rymmer mycket – såväl traditionell hantverksskicklighet som nya idéer om hur en yta kan te sig.


OSCAR WALL – RYAFÅTÖLJ
(KVADRAT STIPENDIAT)

Ryafåtöljen föddes ur mitt exjobb och är en del av min kollektion Ryamöbler. Jag undersökte hur man kan applicera tekniken tuftning på trämöbler. Jag vill att tuftningen ska tillföra mjuka ytor och former för att pryda det hårda och vinkelräta träskelettet.

Juryns motivering
Är det en ryamatta, möbel eller ryamöbel? Den dödförklarade ryamattan får nytt liv när den blir tredimensionell och formar sig efter den bärande träkonstruktionen, i en nydanande omtolkning av den klassiska vävstolens formspråk.