Pingisbord av Don´t feed the Swedes/Andreas Aaltonen och Gustaf Kjellin
Vi tyckte det skulle vara kul att bygga ett soffbord som bara bestod av runda komponenter. Att i första hand fokusera på formen och inte på funktionen. Att ta reda på om en annan yta än plan skulle kunna vara funktionell. Vi byggde först en modell av softairgunkulor och funderade sedan på vad för material vi skulle göra det riktiga bordet av. Vi kom fram till att pingisbollar var i rätt storlek och prisklass. Vi kom över ett billigt parti med pingisbollar och bestämde oss för att börja limma. För att bygga bordet använde vi oss av den gamla snöbollslykta-metoden och bordet kom att bestå av 1269 bollar och sex stycken burkar superlim. Bordet funkar fint att ställa glas och andra föremål på. Man skulle ju i princip kunna bygga ett mycket större, högre och längre bord på samma sätt, men vi får börja så här. Mått: 1200 x djup 600 x höjd 200 mm
Juryn: ”Charmigt och roligt formexperiment. Vansinnig idé som i praktiken fungerar alldeles fantastiskt bra. Stort plus också för bordets otroligt fina skulpturala form.
Frans, lampa av Liv Andersson
Frans kom till för att bidra till allmänbelysningen i offentlig miljö som ofta är monoton och mestadels riktad uppifrån taket. Frans kan komplettera dessa miljöer och vara ett annorlunda inslag för en mer varierad belysning. Det mesta ljuset från Frans är riktat uppåt och ger ett indirekt ljus i rummet. Jag valde att arbeta med fransar för att ge en mer hemtrevlig känsla åt den offentliga miljön. Självklart kan Frans användas hemma, men han trivs bäst i grupp tillsammans med likadana lampor som lutade åt olika håll blir till dekorativa siluetter i släckt tillstånd. Botten på foten är svagt konformad för att han ska kunna lutas åt olika håll. Frans gungar lätt vid stöt och liv ges åt fransarna.
Juryn: Flärdfullt dekadent och fjäderlätt dansant. Med få ingredienser skapas en välbalanserad och intressant form för ett dekorativt ljus. I lampans fransdekor, som silar ljuset till ett sängkammarlikt skimmer, ser vi en humor som man kan le åt även imorgon.
Grafiskt koncept till Beckmans slututställning 2005 av Parasto Backman, Mia Frostner och Hanne Lindberg
Idéerna till konceptet härstammar från vår upplevelse av skolan som en öppen och lekfull plats. Med det befintliga som inspiration försökte vi visa skolan som den är under resten av året. Vi jobbade med affischformatet på flera sätt eftersom affischer och anslag är ett vanligt element på vår skola. Vi gjorde 32 st olika affischer, en för varje projekt. Då de var långt ifrån klara när affischerna skulle utformas, lät vi studenterna visualisera sina idéer tredimensionellt i papper under en workshop på skolan, och använde de som illustrationer. Affischtemat fortsätter på skyltarna som beskriver projekten, men de har också perforerade visitkort, eftersom utställningen handlar mycket om att skapa kontakt med marknaden. Samtidigt förändrades formen på skyltarna under utställningens gång. Vi gjorde en egen variant av skolans typsnitt Galliard. Ett annat typografiskt element är vår vaktmästare Lasses handstil, som syns på anslag och meddelanden under resten av året. Vi gjorde en kliché av handstilen och lät prägla in den på omslaget till katalogen.
Juryn: Tydligt och väl sammanhållet utställningskoncept där varje del fyller sin funktion väl. De individuella affischerna informerar och gör en nyfiken, idén med de perforerade visitkorten känns självklar och den omsorgsfullt utformade katalogen med skyddsomslag i klot vill man spara länge.
Miss Flatchair – plattförpackad barnstol av Elin Basander Lundin
Miss Flatchair är en plattförpackad barnstol/barnfåtölj som sätts samman i form av ett tredimensionellt pussel. Barn och vuxen kan bygga ihop möbeln tillsammans och lära hur enkelt det kan vara att bygga ihop en möbel med hjälp av pusselteknik. Barnstolen ryms och transporteras enkelt i ett platt litet paket med måtten 45 x 300 x 400 mm. Den finns i två olika utföranden; spraylackerad i klara färger eller mönsterlaminerad. Beroende på utförandet är den antingen laser- eller cncfräst. Lite kuriosa: barnstolen är från början utförd av det spill som blev på gungstolen ”Sagan om Sverige”, som syntes i Ung Svensk Form 2004. Plattförpackade mått: 45 x 300 x 400 mm. Mått ihopsatt: 400 x 300 x 400 mm.
Juryn: Färgglad liten fåtölj för de små att krypa upp i, som dessutom snabbt monteras ihop som ett enkelt pussel. Måhända något för en svensk internationell möbeljätte?
Boys are girls with dicks- Idé och modekollektion av Gun Franzén, Art direction, grafisk form och video av Li Bjurholm och Marie Häger
Ett glampopband som lanseras här och nu. Utifrån en idé kring en kollektion kläder skapade vi ett fiktivt band med fyra medlemmar. Kollektionsidén bygger på olika sammanslagna begrepp som androgynitet, uppblåsta siluetter och Peter Pan i svartvitt. Idén utvecklades och formulerades under projektets gång i ett lustfyllt och lekfullt experiment kring manligt, kvinnligt och att saker kan vara tokiga, vemodiga och sensuella på en och samma gång. För att visuellt förtydliga grundidén med kollektionen bestämde vi oss för att skapa ett band med en attityd som innefattade ledorden vi jobbade utifrån. Det blev en lek med välkända visuella kommunikationskanaler inom musikbranchen, där vi testade hur karaktärerna och gruppen tedde sig i de olika medierna. För att sedan kunna ställa frågan – hur skulle ett band av den här karaktären tas emot på den riktiga marknaden? Projektet i sin helhet handlar om ifrågasättande, men också om att våga experimentera och göra intressanta korsbefruktningar mellan stil och branscher. Idé och modekollektion: Gun Franzén Art direction, grafisk form och video: Li Bjurholm och Marie Häger
Juryn: Att ge män ett så feminint uttryck och ändå behålla det maskulina är en svår uppgift, som man dock i detta fall lyckats bra med. Det ”ruffa” men strama grafiska materialet fungerar väl med de välarbetade klädernas barocka former. Stort plus också för styling och foto.
Gott & Ont-typografiska tolkningar av Oskar Broström
Typografiska tolkning-ar av ett evigt tema. Historiskt har nästan alla filosofer haft idéer om vad som ar gott och vad som är ont. För många av dem har det varit den viktigaste frågan att besvara. Jag har valt ut en serie filosofiska synsätt från olika platser på jorden och olika tidpunkter i historien, och valt att presentera dessa genom sju affischer och en bok. Varje affisch förklarar ett synsätt visualiserat i olika material och tekniker. Dessa ska ses som experiment där mitt mål är att skapa en dialog mellan affisch och betraktare som förklarar den utvalda filosofens synsätt på ett intressantare sätt än filosofens ord presenterat svart på vitt. Boken består av åtta häften som viks ihop till ett. Den tillhandahåller mer information om de utvalda filosoferna samt skisser och de fyra modulära typsnitt som skapades for projektet.
Juryn: Intressant ide att visualisera sju filosofers tankar om gott och ont. Bra utförande med typografiskt hantverk på hög nivå. Ambitiöst!
Grafisk profil till restaurang Landet av Bravehat
Bravehat blev tillfrågade att ta fram en helhetslösning for allt grafiskt material åt Restaurang Landet. Lösningen skulle fungera både för restaurangen på undervåningen och klubben på övervåningen. Vi ville ge Landets besökare något att titta på. Något dekorativt och lekfullt men samtidigt elegant. Vi bestämde oss for att genomgående använda guld, eftersom guld i sin egenskap av icke-färg inte konkurrerade med inredningens färgskala. Vi gav oss själva uppgiften att illustrera karaktärer, föremål och dekorativa element som vi förknippar med en restaurang. Fem bildvärldar blev därefter till en på ett stort tryckark av vit linnepräglad kartong som sedan skars ut i olika format for att användas som visitkort, underlägg till menyer, barmenyer och nota. Guldfärgen går igen på ölglasens ringdans och övervåningens väggmålning. Ett specialgjort tryck till personalens T-shirts utformades i samarbete med Vår/Cheap Monday.
Juryn: En mycket väl genomförd grafisk profit som på ett bra sätt fångar mycket av det som Landet vill stå för; ungt, modernt och okonventionellt. Guldfärg för flärd och moderna och underfundiga illustrationer på menyer, glas och interiör skapar både en levande helhet, men signalerar också att restaurangen vill och vågar lite mer än andra.
Biosensor av Daniel Eriksson utvecklat i samarbete med Attana AB
Är det rätt idrottsman/ kvinna som står på prispallen? Det finns ett ökande behov av snabba blodanalyser inom olika områden. Ett exempel ar idrotten. Biosensortekniken kan göra det möjligt att genomföra dopingkontroller på tävlingar och få svar direkt. Mitt fokus har varit att ge uttryck for den osynliga aktiviteten som pågar inuti produkten. Formen är inspirerad av flödande vätskor och interaktioner mellan molekyler. Det har också varit viktigt att produkten är lätt att använda, inger förtroende och har ett neutralt uttryck. Detta koncept är utvecklat i samarbete med Attana AB.
Juryn: Teknikutvecklingen ger nya möjligheter som tas tillvara val i denna produkt. Ett iögonfallande inslag inom medicinsk utrustning, utan att ge avkall på att vara förtroendeingivande. En produkt med en attityd som tydligt kommunicerar hur den ska användas. Hoppas att vi kommer få se mer av liknande design inom detta område.
Bendable Interior Objects(B.I.O.) av Form Us With Love
Projektet ”Bendable Interior Objects” (B.I.O) är en framtidsvisionSom koncept tar B.I.O fasta på dagens platta och slimmade trender inom tillverkningsprocesser, förpackning, mintering, transport och miljötänkande. B.I.O aktualiserar frågan om vår bostadssituation och levererar ett okonventionellt och nytänkande inredningskoncept. B.I.O-produkterna är laserskurna i återvinningsbar aluminium och bärs enkelt hem i form av en platt ”väska”. Utan verktyg eller tillbehör trycks sedan produkterna ut ur plåten och viks ihop. På så sätt sparas både plats, miljö och ekonomi. I takt med urbanisering och effektivisering förändras vår omgivning, hur effektivt kan det bli innan andra värden får förlorade?
Jury: B.I.O är ett intressant sätt att utforska hur vi kan utveckla vårt sätt att tillverka och köpa produkter och möbler. Det utstrålar en självklarhet både i utformning och idé som det är lätt att bli förförd av. Lusten att trycka ut och vika ihop infinner sig direkt. Jag ser fram emot att se denna produkt anpassad till tillverkning, få se spillmaterialet minimeras och sortimentet utvidgas.
Bord Ava av Märta Friman
Ava är ett bordssystem med många valmöjligheter. Bordet har en egen karaktär och ett eget uttryck samtidigt som det är föränderligt och anpassningsbart. Bordssystemet är tillverkat i metall och består av ben och sarg som skjuts ihop och som tillsammans bildar ett obegränsat antal storlekar och modeller, från café- till konferensbord. Det stabila underredet gör det möjligt att använda olika material i bordsskivan såsom glas, minerit, corian, laminat eller fanér. Beroende på ytbehandling och val av skiva fungerar bordet i såväl privat som offentlig miljö, för både utomhus- och inomhusbruk. Till bordet hör också ett antal magnetiska detaljer avsedda att på ett osynligt och elegant sätt ta hand om sladdar.
Juryn: Vi gillar omtanken om de små detaljerna i denna sinnrika möbel. Med Avas många kluriga detaljer finns förutsättningar att trolla bort kontorens idag bortglömda sladdhärvor. Glädjande nog är framsynta tekniska innovationer fortfarande en anledning till att skapa ny design.
Snövit och de sju sumobrottarna av Anna-Katrin Grahamn (stipendiat)
Här serverar jag dig en krock, en kollision, ett oväntat möte i tid och kultur. Det är en lek med estetik och symbolik. Det är en ny liten saga. En hängande Snövit som en marionettdocka i ett träd! Är det en symbol för ett styrt kroppsspråk eller är hon en nyskapad sagofigur, en Pinocchios prinsessa? Ett virrvarr av spagetti! Är det en påminnelse om verkligheten, kampen för födan eller kan den tolkas som ett trassligt liv med en massa kringelikrokar? Eller är det kanske en nytolkning av den ”gula vägen” från filmen Wizard of Oz? Dessa möten har jag skapat till dig för att väcka din förvåning och undran, din tankeprocess, fantasi och ditt skratt. Varsågod!
Juryn: Vi blev mycket förtjusta i den originella bildvärld som bidragslämnaren visar upp. Det ar en otroligt snygg tygtrio där sagofigurer plockade från olika kulturer samsas i en omsorgsfullt utförd och lekfull harmoni. Det har vill vi ska förgylla vara offentliga rum omedelbart! Stipendiat.
Kombinationsbestick av Kristin Granath
Tanken bakom designen av dessa bestick grundar sig på dagens många sätt att äta en måltid på; sittandes vid ett bord, ståendes på en fest eller kanske ute på en picnic. Besticken sätts ihop eller tas isar beroende på situationen och går både att använda som en tång eller som en traditionell kniv och gaffel. Utförandet är i rostfritt stål, men modellen går även att tillverka i plast.
Juryn: Form och funktion i fulländning. Verkligen vacker vardagsvara med härlig svikt. En uppsättning bestick man saknat vid många tillfallen. Extra plus för snygg och aptitlig presentation!
Forest Aesthetics av Katrin Greiling
Jag har ritat skogen! I en rumslig installation visar jag min tolkning av naturens mångfald – ett segment artificiell natur, bestående av fyra olika produkter. Lampan Carduelis visualiserar fågelns olika arter. Kroppen består av två ställbara vingar, fast i fågelns öga. Ljuset, som sitter i mitten av kroppen reflekterar mot de olikfärgade materialen. Fågeln samlar kvistar och bygger sitt bo. Mattan Nidum är som ett snitt genom det varma boet, laserskuren i filt. Abies Alba är en serie av tre olika stora läderväskor som hängandes på en bockad rörställning symboliserar en kotte. Sorbus är den visuella definitionen av skog som rum. Röda stålplattor, skogens bär, är infästningar för aluminiumbågar som reser sig mot himlen och bildar skogens tak. Produkternas botaniska beteckningar understryker dess verkliga existens och förstärker mitt personliga arbete som formgivare och tolk.
Juryn: Med sitt innehåll och sammanhängande tema blir skogsestetik en egen liten utställning i utställningen. Av utrymmesskäl gjordes vissa försök att göra ett urval bland de medverkande föremålen, något som dock visade sig vara svart. Skogsestetik är ett genomtänkt, humoristiskt och val sammanhållet designprojekt som förtjänar att visas i sin helhet.
Hylla av Nanni Holén
En hylla som skapar liv och rörelse på väggen, Att användas ensam eller kombinerad i grupp, vilket ger en möjlighet att själv skapa ett mönster på väggen. Hyllans siluett bildar en dekoration samtidigt som den till viss del döljer föremålen bakom den. Min inspiration till hyllan kommer från gamla dekorerade hyllor for prydnadssaker och de utsmyckade hyllremsor som man kan se i gamla skafferier. Hyllan är tillverkad av MDF-board, som är vattenskuren och lackerad. Den är 50 cm bred och 16 cm djup.
Juryn: Böljande liten hylla med starkt personligt uttryck. Såväl ensam som i grupp tar den för sig i sin omgivning med sin utpräglade siluett.
Tre klänningar- kollektion av Helena Hörstedt (stipendiat)
Arbetet och den handgjorda känslan skänker för mig ett oersättligt mervärde åt plagget. Hantverket är därför alltid en av grundpelarna i både uppbyggnaden av plaggen och inspirationen till själva utformningen. Kollektionen är ett resultat av spänningen mellan ytterligheter. Kontrasten mellan det organiskt slumpmässiga och flockande och det arkitektoniskt tillrättalagda och uträknade. En alternativ lösning som vid första anblick inte stämmer, men vid andra blir självklar. Min fascination av strukturer, avancerade detaljer och klassiskt skrädderi har tillsammans med kroppens rörelse och siluett inspirerat till tolkningar. Detta har, med hjälp av olika knyt-och vecktekniker byggt upp form och rörelse i den skulpturala siluetten. Jag vill att mina plagg ska vara lika mycket en fascinerade visuell som barbar upplevelse, att de ska väcka begär, ständigt växa och överraska betraktaren.
Juryn: En oerhört stilfull klänningskollektion, som vid första anblicken för tankarna till 50-talets haute couture, men som visar sig vara betydligt vassare och modernare. Mycket formsäkert, med fantastiskt vackra detaljer i smock och ett genomförande på högsta nivå. Denna kollektion, med extrem modefaktor, skall självklart belönas med stipendium. Väckte habegär!
Gungstol 2 av Moa Jantze
Genom att applicera en gammal tradition med skånskt yllebroderi har det blivit en vacker möbel. Detaljerna är hämtade från Skepparslovstäcket, från cirka 1850. Kombinationen av MDF, som är ett relativt nytt skrivmaterial med det vackra broderiet har skapat en tuff möbel med historiska återblickar. Gungstolen är en liten möbel och ett smycke för vardagsrummet. När man sitter i den får man en behaglig stunds gungande. Möbeln passar både gammal som ung med de attribut den förmedlar. Mitt syfte är tvetydigt, å ena sidan har den ett hantverksmässigt uttryck med broderierna, å andra sidan så passar formen utmärkt för produktion.
Juryn: Gungstol 2 är ett möte mellan två generationer som synkas totalt. Men kan ett monster från 1850 verkligen bli ung form? Ja, i rätt kombination och sammanhang där nyfikenhet och formkänsla får oss att se på gamla tiders hantverk på ett nytt sätt. Då blir det unikt och inbjuder till en reflektion över den värld av massproduktion som vi lever i och får oss att uppskatta att vissa saker får ta tid.
Remakeable, aftonklänning av begagnade herrplagg av Els-Marie Lidberg
Det överkonsumeras mer än någonsin. Min kreation består av redan använda plagg. Det är en klassiskt skuren klänning uppbyggd av typiskt traditionella herrplagg. Slipsen får till exempel en ny plats och värdeförskjutning uppstår. Vardagligt blir elegant. Siluetten omdefinieras och får en ny form. Inget är vad det ser ut att vara.
Juryn: En aftonklänning där man i material och dekor utgått från (begagnade) herrplagg som i vackra draperingar ger klänningen dess klassiskt kvinnliga form. Väl sammansatt i färg (som ett vackert lapptäcke) och form, med skulpterade ytor, förenar den tradition med nytankande, manligt och kvinnligt. Denna ”returklänning” fick något gammalt och avlagt att bli både vackert och användbart!
In a branded world av Zhou Lu
Idag sätter vi varumärken på allt. Ingenting verkar omöjligt. Men hur långt kan ”the branded world” gå? Vi drar oss inte för att förse våra hundar med dyra märkeskläder och väskor som vi sedan visar upp till allmän beskådan. Men sex, död och sjukdom då? Finns det verkligen ingen begränsning?
Juryn: Hur långt kan man gå med varumärkesdesignen? Det undrar bidragslämnaren och manar oss till eftertanke. För att de föreslagna produkterna ska fungera enlig den sammanhållande frågeställningen, är associationerna till de valda varumärkena viktiga. Juryn fann både tydliga och mindre tydliga associationer, men föll för den starka idén och skickliga utförandet.
Kortfilm Little Big Love av Tomas Mankovsky (stipendiat)
Little Big Love är en kortfilm om obesvarad kärlek. Den handlar om en liten robot som blir olyckligt kär i en vattenkokare. Filmen är mitt examensprojekt på Beckmans Designhögskola och består av över 10 000 hoplagda stillbilder, ackompanjerade av hemmagjord musik.
Juryn: En fantastisk film som, med små nyanser, tar total kontroll över betraktarens känslor. Det är lätt att bli helt uppslukad av denna varma kärlekshistoria! Från början till slut präglas filmen av sin fina historia, sin tydliga, enkla och ändamålsenliga regi och sin mycket karismatiske huvudrollsinnehavare. Belönas självfallet med stipendium!
Bandybollar och silverkedjor av Karin Robling
Det här med sport. Jag gillar sport och jag fascineras av sport. Jag gillar det vackra och jag gillar när folk blir glada. När de får medaljer och när de får kyssa bucklan. Och jag gillar när saker och ting tas ur sitt sammanhang.
Juryn: Genom att kombinera ett massproducerat plastföremål (nedslipad innebandyboll) med en sirlig silverkedja (såväl praktisk som dekorativ förhöjare) har man fått fram ett armband som är en vinnare både på innebandyarenan och hos UNG 06/07!
Glamorous By Night, bordslampa i laserskuren akryl av Ida Wanler
En bordslampa som återspeglar sociala beteenden under dygnet. Lika mycket som människor kan förändra sig i uttryck och beteende med klockslaget, är denna armatur stram och enkel på dagen, för att bli glamorös och uttrycksfull på natten. Laserskuren akryl, textilkabel, 210 x 85 x 330 mm Glamorous By Night är en del av möbelkollektionen Fuzzy Function som är sprungen ur en undersökning av begreppet ”funktion”. Vad innebär egentligen god funktion? Enligt normen är detta likställt med en god bruksfunktion. Vad jag ville ifrågasätta var om god funktion inte kunde innebära andra värderingar också? Form follows function. Men form ska kanske också följa budskap, idé eller känsla. Form follows other functions? Politiska och sociala funktioner, känslomässiga funktioner. Funktioner som upplevelser. Vår levnadsmiljö måste alltid fungera i en fysisk begreppsfunktion, men även fungera i ditt sinne.
Juryn: På dagen är den som en ren symbol av en bordslampa, och när mörkret kommer tar det dekorativa över. Det är det om vi tycker om, att den är lika tydlig i sin form tänd som släckt fast med helt olika uttryck. Lika oförutsägbar som vi människor kan vara. Så tror du på inre eller yttre skönhet? Kanske Glamorous By Night har svaret.