2008/2009

funkiga_fabriker_500px
Funkiga Fabriker av Elin Eriksson

Funkiga Fabriker är tänkta som prydnadsobjekt och vas för mindre blommor. Bilder av grästuvor, havsvågor, växter och djur visar sig på fabrikens fasad. I den här berättelsen är natur och fabrik jämlikar och trivs bra ihop. Inspiration har jag hämtat från funkishus, leksaksklossar, industrier och natur. Materialet är porslin och dekaler.
Juryn: Ett snällt Tjernobyl. Dessa lekfulla och charmiga små objekt har ett avundsvärt fritt förhållande till dekoration. I mönstren blandas naturmotiv med fabriksestetik på ett hänsynslöst sätt och skapar en ny sorts estetik. Den nätta skalan och öppenheten i hur objekten kan användas inbjuder till lek och olika effekt skapas beroende på hur man placerar objekten.

decades_300px
Decades av WIS Design

En byrå tillverkad av gamla byrålådor som vi hittade på loppmarknader och sedan gett nytt liv i ett annat sammanhang. En blandning av olika stilar från olika årtionden samsas i en och samma möbel. De gamla lådorna med olika handtag och knoppar är inramade i en ny vit stomme. Visades på utställningen Salone Satellite 2008 där vi fokuserade på återvinning fast på ett nytt sätt.
Juryn: En hyllning till Josef Frank, Droog Design och tanken om återanvändning. Byrån är ett fint exempel på ett system som skapar plats för och upphöjer det gamla och samtidigt ger det en praktisk funktion. Den ger också olika tidsepoker en chans att samexistera och kanske lyckas den knyta ihop nutidens ofta disparat möblerade hem som innehåller allt från arvegods till IKEA.

pee_and_go_300px
Pee and go av Johan Karlsson

Sitt på toaletten, köa med tålamod, lär dig knepen att hukstå och klä in ringen i papper. På krogen är det få som använder damtoaletten som det är tänkt. Pee and go är formgiven för ökad komfort, hygien och effektivitet — ett gyllene alternativ till dagens begränsade toalettkultur.
Juryn: En välgjord och vacker produkt som tar fasta på en intressant problematik i vardagen och erbjuder en lösning som sätter guldkant på tillvaron. Det är tydligt att formen utformats utifrån funktioner som ska undvika stänk, underlätta användande, samtidigt som den på ett gulligt och subtilt sätt använder ett formspråk som relaterar till kvinnokroppens intima delar. Kanske äntligen kan korta köerna på tjejtoan…

precious_300px
Precious av Staffan Holm

Artefakter med sentimentala värden ökar i värde med tiden. Det är tiden tillsammans som gör dem så laddade med våra liv. Det är också därför som det är så hjärtskärande när en sådan här ägodel går i kras. Precious är reparationer av just sådana artefakter, reparationer som är värdiga artefakternas emotionella betydelser och som får representera det senaste kapitlet i historien, inte det sista.
Juryn: Ett varsamt och samtidigt radikalt projekt som utmanar ic163 om värde och ifråga-sätter vårt förhållande till tid. Vi ser en hyllning till hantverket, lagandet och restaureringen där objekten återställs, samtidigt som de transformeras på ett sätt som ytterligare framhäver dess konstruktion och detaljer. En beundransvärd studie av de enskilda föremålens karaktär som otvivelaktigt både restaurerat deras dignitet och höjt deras värde.

keep_300px
Keep av Petter Thörne & Anders Johansson

Formgivarna Bordet består av spillmaterial från en möbelfabrik. Materialet har spänts ihop till en limfri konstruktion med hjälp av överblivna metallspännband från inkommande träleveranser. Inom ramen för tillverkningsprincipen blir varje bord unikt. Mycket har ett värde som vi idag inte utnyttjar. Hur kan vi bättre ta tillvara på det vi redan har?
Jury: Små överblivna träbitar fogas samman genom ett smart och enkelt system som även skulle kunna fungera i större skala. Här finns ett tydligt miljötänk med återvinning som utgångspunkt, vilket i detta fallet även skapar ett eget och intressant uttryck, där konstruktionen framhävs och får ta plats. Iden är både poetisk och rationell på en och samma gång och uppmanar oss till att tänka om vad gäller värdering av material i förhållande till arbete.

geometria_300px
Geometria av Lucas Elander Hinnerud

Geometria är ett möbelprojekt som börjar med tankar kring form, sen funktion och sist skala. Vad händer med individen om ett föremål är lite mindre eller större än vad man vanligtvis är van vid? 1 arbetet Geometria förhåller jag mig till, och trotsar, geometrins former och regelverk. Den oväntade förskjutningen av storlek och proportioner får ett eget uttryck som lockar till interaktivitet. Allt utifrån användandet av de arketypiska formerna cylindern och konen.
Jury: Objekten i denna inredningsserie skapar tillsammans en påfallande dramatisk scenografi. Genom en lek med enkla geometriska former och skalförskjutningar lyckas man ändra rumsperspektivet. Juryn uppskattade speciellt den utökade användningen av rummets geometri, där lampan speciellt utformats för att följa formen av ett hörn eller läggas på marken. Pallarnas två sittlägen inbjuder oss också till ett lekfullt användande. Stipendiat – Lauritz.com-stipendium.

de_enero_300px
23 de Enero av Kristina Berggren

Genom att analysera ett objekt hittar jag de egenskaper det besitter och använder dessa när jag skissar på ett nytt. Här har jag tittat på favelan ”23 de Enero” som ligger i Venezuela. Jag ser avtryck av liv, händelser, färger, material, tankar och tidpunkter. Den har en stökig ordning, naturlig struktur, mänsklighet, förfall, myller och tvådimensionalitet.
Jury: Denna charmigt irrationella stol upplevde juryn som befriande i sitt spontana, skiss-artade uttryck, som vid närmare anblick rymmer många intressanta skulpturala kvalitéer och väl avvägda formelement. Färgsättningen som kan tyckas slumpartad leker i själva verket med stolens egen skuggverkan då den ses från en speciell vinkel. Det är spännande att se på stolen från olika håll, då varje sida ter sig olik den andra.

save_300px
Save av Katarina Häll

Save är en möbelserie med inspiration hämtad från övergivna och bortglömda hus. Med sina igenbommade dörrar och förspikade fönster tiger de om sina historier. Vilka skatter som döljer sig där inne under golvplankor och i mörka vrår förblir på utsidan okänt. Estetiken bygger på ett möte mellan en finputsad behandlad stomme i MDF och plankor av furu målade med äggoljetempera.
Jury: Mystik i vardagen. Ett uttrycksfullt, grafiskt skåp som gestaltar en charmig kombination av industriprodukt och hemmagjort. Hemliga men ändå enkelt lekfulla lås och öppningsfunktioner skapar en nyfikenhet och upptäckarglädje som belönas i användandet. Med till synes enkla medel har man skapat ett skåp som blir exklusivt genom sitt hemlighetsfulla förbund med den som vet hur man handskas med det.

betweenwhitecube_300px
Between white cube and black box av Hanna Frostell

Att klä på sig ett plagg är detsamma som att klä på sig en rörelse. Filmen undersöker de vardagliga och omedvetna koreografier som kläder genererar. En kjol begränsar och formar bärarens rörelsemönster genom sin fysiska form men också genom de historiska och kulturella värderingar den bär på. Filmen och de tillhörande plaggen förhåller sig hänsynslöst till kläders stagnerade regler.
Jury: Undersökande och skapande i ett. Ett projekt som utvidgar idén om klädernas betydelse, där vi blir uppmärksamma på hur användandet skapar kläderna, samtidigt som deras form påverkar vårt rörelsemönster och beteende. En estetiskt raffinerad video som leker med det typiska modefotot och samtidigt skapar ett modernt dans-stycke som koreograferats av klädernas begränsningar och möjligheter.

still_life_story_300px
Still Life Story av Mia Degerman

Still Life Story är en serie iscensatta stillebenfotografier efter Tove Janssons ”Kometen kommer”. Katastroftemat är återkommande i böckerna om Mumindalen, och förändringar i naturen fungerar som metaforer för utveckling. En oväntad händelse skakar om tillvaron och tvingar karaktärerna att se på omgivningen ur ett nytt perspektiv. Ofta lyckas de vända katastrofen till något positivt.
Jury: Mystiken från Tove Janssons bok har fångats med ett nytt och innovativt grepp som skapar djup och dramatik men ändå gör att vi känner igen oss. De objekt och element som utgör bildernas scenografi har en imponerande hög hantverksmässig kvalité och en detaljomsorg som ger skildringen förtroende. En hyllning till dekoratören och samtidigt en förnyad syn på berättande och illustration där barnbok möter modefoto.


design_statistics_annual_300px
Design Statistics Annual av Maria Johansson och Lina Huring

Finns det en designertyp? Till vilken grad är formgivare individualister och hur ser den vanligaste designern ut? Design Statistics Annual försöker ta reda på svaren. Boken undersöker hur designers porträtteras i bild, var de kommer ifrån, och vad de gör. All fakta redovisas i illustrativa diagram, reproduktioner av porträttfoton och text. Ett års upplaga av iD Magazine har noggrant gåtts igenom, och alla namn, produkter och foton har registrerats och bokförts.
Jury: Det finns många olika sätt att presentera fakta och olika sätt att kritisera rådande för-hållanden. Design Statistics Annual gör det med självironi och värme, utan att vara övertydlig. En inbjudande och underhållande publikation som lyckas presentera statistik på ett torrt, sakligt, pedagogiskt och samtidigt helt fantastiskt roligt, avväpnande och lekfullt sätt. Ett avslöjande reportage om formvärlden som genom att presentera tillsynes obetydlig fakta ger oss nyckeln till en djupare betydelse.

adorn300px
Adorn – smycken/kläder i ett av Malin Henningsson

Mitt arbete utgår ifrån tankar kring den smyckade kroppen, skönhet, traditioner och konventioner. Jag har lekt med relationen mellan smycken, kläder och kropp. Resultatet är smycken och kläder där gränserna löses upp. Metall och textil samman-smälter till ett, med tekniken galvanoplastik. Det är smycken som draperar och omformar plaggen, smycken som kommer inifrån, växer ut ur plaggen.
Jury: Här ser vi ett sökande efter en fusion mellan kläder och smycke. Dessa smycken är inte nåt man bara hänger på, utan här påverkar de och blir förutsättning för klädernas form. Det är en intressant och innovativ ide att låta klädernas eget material, tyget, bli grunden för nya, smyckande former, som växer fram ur plagget. Projektet kan också ses som en återkoppling till äldre tiders närmare relation mellan klädedräkt och smycke.

fiction_cabinet_300px
Fiction Cabinet av Atsuko Hamanaka

Oxymoron är en retorisk och litterär teknik som används för att skapa unika känslor och för att provocera och för att få publikens uppmärksamhet genom att kombinera två vanligtvis motsägelsefulla uttryck. Jag försöker, genom detta arbete, att fram-kalla en alternativ fascination för designade saker genom att tillämpa en oxymoron, ’REPULSIVE ATTRACTION’.
Jury: En oväntad kombination som för tankarna både till museumsvitriner och badrums-skåp, samtidigt som den för in en ambivalent känsla av inglasad femininitet. Den historiska traditionen att skapa ornament med hjälp av hår får här en ny plats i sam-tiden där den skapar intressanta ljuseffekter och en mönstring som påminner om ådringar i trä. Belysningen som lyser upp skåpet inifrån skapar mystik och en lite sagolik känsla av Guldlock i herbarium.

water_lily_300px

Water Lily av Erika Lövqvist
Taklampor som går ända ner till golvet. En lek med perspektiv. Att gå omkring under lamporna, bland sladdarna som bildar stjälkar till näckrosbladen, skapar en känsla av att vara under vatten.
En ytterst poetisk ljusgestaltning som vänder upp och ned på rumsperspektivet, skapar intressanta skuggor och ger oss känslan av att vi befinner oss på botten av en magisk damm. Härligt med en lampa som för in ett natur-exotiskt, slingrande element i rummet. Water Lily framhäver och estetiserar de elsladdar som vi annars försöker dölja — här får de ta plats och bryta av utrymmet på ett oväntat men ändå mjukt sätt.

its_alive_300px
It’s Alive av Karin Welin

It’s alive är en serie mattor som jag ”målar” med ullfiber på den annars traditionellt enfärgade nålfilten. Tekniken är en kombination av hantverk och industritillverkning. Jag har tagit med det fysiska i hantverket in i industrin. Att vara delaktig i hela processen kring mattorna från får till fabrik har varit viktigt för mig som formgivare.
Jury: En hänförande uppgradering av nålfiltens status. Juryn blev tagen av denna idé som kombinerar gammal hantverksteknik med innovativt tänkande kring tillverkningen och serieproduktion. Att varje matta har ett unikt mönster gör dem förstås extra åtråvärda. Det är fascinerande svårt att urskilja om det är ett slumpartat eller genomtänkt mönster av dekorativa molnslöjor och abstrakta landskapsmotiv, vilket ger näring till fantasin. Stipendiat Lauritz.com-stipendium.

ringbakelse_300px
Ringbakelse – You want a piece of me? Av Karin Roy Michelle Andersson

Bakelsen är en produkt framställd av noggrant utvalda råvaror. Bakelsen innehåller inga konserveringsmedel eller förtjockningsmedel och har utvecklats för att ge konsumenten en allsidig måltid. Ringbakelsen serveras med fördel på medföljande bord av förgylld mässing. Vikt: 180g. Ingredienser: epoxylim, dagboksanteckningar, korsord, chilipeppar, salt, kaffe. Näringsvärde/100g, Energi: 1680kj/404kcal. Protein: 54g. Kolhydrater: 25g. Fett: 8g. Bäst efter 830322.
Jury: Denna humoristiska juvel utmanar idén om kärleksringen. Vad betyder det egentligen att ta del av en annan person? En intressant användning av personliga material i form av lager som får representera den röra som vårt innersta består av. Tårtan i sin helhet blir samtidigt en slags ringförvaring eller ask i ny tappning. Känns helt rätt att se på oss själva som en läcker tårta som vi erbjuder andra att ta del av.

klara_fardiga_ga_300px
Klara färdiga gå av Zuzanna Trebska

Idén kom ur mitt intresse för friluftsliv och funderingar kring hur man skulle kunna integrera den spontana och lekfulla rörelsen in i vår urbana miljö. Jag inspirerades av naturens nivåvariationer i terrängen som utgångspunkt i gestaltningen. Resultatet blev element som kan appliceras in på våra vanliga och betongtrista gångstråk. Min vision är att genom användning av dessa element skapa intressanta och lockande platser att röra sig och umgås på i det urbana rummet.
Jury: Idén är enkel och högst användbar i offentliga miljöer där den kan fungera både som bänk, hinder eller lekplats. Juryn kunde inte låta bli att sätta sig och fann att också komforten var god. Klara Färdiga Gå skapar en lite lekfullt artificiell slottskänsla och fungerar trots att den är gjord av plastgräs, som en förlängning av naturen både på gräs och på asfalt.

plasticks_300px
Plasticks av Jenny Lundgren

Skräpleksaker med evigt liv. Rädda alla tomma plastförpackningar från en plågsam död på sopberget! Med Plasticks flyttbara klisterdekaler får skräp nytt liv, eller kanske till och med evigt liv? Alla Plasticksfigurer som hoppar ner i plaståtervinningen kommer nämligen återfödas i en ny deodorant eller schampoflaska — på en butikshylla nära dig.
Jury: En gång i tiden gjorde barnen egna leksaker med hjälp av kottar och tändstickor. Man tager vad man haver… Det är en fröjd att se detta koncept i en nutida tappning. Både ett sätt att personifiera dessa förbisedda formelement i vår vardag och att åter-använda brukade förpackningar. Ett bra alternativ till att köpa nytt och ett fint tillfälle för kreativitet och medskapande för hela familjen.

nyrokoko_300px
Nyrokoko av Smånsk (Martin Pålsson & Simon Jarl)

Nyrokoko är möbler av 2000-talet men med den visuella kvaliteten hämtad hos en ornamenterad stil som rokokon. En uppdatering av själva formen genom tekniken. Pixelering av gamla originalritningar från rokokoeran ger verkligt moderna, enkla former med få beståndsdelar men låter ditt öga vila i tryggheten av något kärt och bekant. En framtid med traditioner.
Jury: Hur ser vi på vår omvärld sedan datorernas inträde och har vårt användande av dessa system förändrat vårt sätt att uppfatta former? Denna förpixlade förenkling av rokokobordens organiska former ställer frågor och ger oss perspektiv på rokokon, funktionalismen, dagens teknologi och dess förutsättningar. I en ny tidsanpassad, minimalistisk version ges plats för samma ”onödiga” dekoration som på rokokons tid. Befriande, onödigt och kul.

historien_om_nar_regnet_kom_300px
Historien om när regnet kom av Karin Ahlin

Med berättandet i fokus berör jag livets skörhet, människans sorg och rädslan över att leva i en värld där vi säger att klimatet hotar oss — fast det är vi som hotar klimatet. Min film är en animerad och broderad kortfilm på temat sorg och tröst. En fågelkaraktär minner sig tillbaka till tiden när mamman dog — nyckelhändelser som hjälpt henne att bygga inre stabilitet i en instabil yttre värld.
Jury: En enkel, ärlig och gripande historia som utvidgar idén om hur textilt hantverk kan användas i kombination med mediateknologi för att skapa textur och intimitet. Verket är utfört på ett befriande transparent sätt som generöst redovisar handens verk både i utförandet av animationen och i det textila arbetsmaterialet. Torra tårar lägger sig som en mjuk filt kring sorgsna hjärtan.

our_biggest_fan_300px
Our Biggest Fan av ADDI

Likt en blomma som ser solens första strålar vaknar Our Biggest Fan då du drar i dess läderband. Vid interaktion förändrar fläkten tydligt sitt utseende från aktivt till passivt läge. Visionen var att skapa en produkt som bryter trenden i vårt ”slit och släng”-samhälle. Istället för att designa en produkt gjord för att kastas så ämnar vi att skapa produkter med längre liv och emotionellt värde.
Jury: Denna distinkt formgivna fläkt har en generös överdimensionering och ett uttryck som för tankarna till vindkraftverk — kanske en medvetet ironisk koppling med tanke på att den har motsatt effekt. En udda produkt som skapar spännande möten genom att kombinera industrianpassade lösningar med inslag av slöjd. Att fläkten kan vridas till ett viloläge som ger den ett nytt utryck är också en intressant detalj.

stickad_varmegivare_300px
Stickad värmegivare av Hedvig Af Ekenstam

Idén kring det textila elementet började med en tankelek där jag förvandlade hårda produkter till mjuka textila. Som ett alternativ till de hårda och platta elementen har jag tillverkat ett element av värmekablar. Det väger nästan ingenting. Tanken är att man ska kunna sänka temperaturen i hela rummet och bära med sig värmen när man flyttar på sig. Elementet kan formas efter behov.
Jury: Häftigt med en industriprodukt som ger ett så ombonat och textilt intryck. Denna luftiga och dekorativa struktur kan med fördel användas som rumsavdelare och har otaliga möjligheter vad gäller storlek och placering. Det är en stor fördel med ett element som lätt kan flyttas och placeras just där värmen behövs, kanske bakom stolen vid arbetsbordet eller i det rum som man för närvarande vistas i. Kanske även kan användas som filt för den som är riktigt frusen…

aqua_mineralis_300px
Aqua Mineralis av Jenny Lundgren

Kan kranvatten upplevas som mer exklusivt än buteljerat vatten på restaurang? Aqua Mineralis är ett innovativt koncept som skapar värde genom en serverings-ritual. Kristallen består av fryst, koncentrerat mineralvatten — när kyparen häller kolsyrat eller stilla vatten över iskristallen, smälter den ned i karaffen. Det välkylda mineralvattnet serveras sedan direkt ur karaffen med det droppfria munstycket.
Jury: Att skapa mervärde i det som redan finns med hjälp av ritualer och minimala tillägg är en fin idé som här är utförd med enkelhet och elegans. Det tydliga hållbarhets-tänkandet och ambitionen att ändra våra vanor med hjälp av form och koncept är något som uppskattas av juryn. En fint utförd avvägning mellan minimalism och ornament, där mineralbiten bidrar med ett dekorativt element, som samtidigt har en funktionell betydelse för avrinning.

modekollektion_neonature_300px
Modekollektionen Neonature av Amélie Marciasini

När naturen inte längre är naturlig, utan återskapad av oss människor som en idé av naturen, är kulturen det som har blivit naturligt, oregerligt och fritt. Jag har undersökt olika möjligheter att återskapa och kommunicera idén om päls. Ett begrepp som är laddat med egenskaper som skydd, makt, identitet, förtryck och struktur. Jag vill åter-skapa och styra en naturlig struktur och göra den till kultur.
Ett ambitiöst materialexperiment och en smart teknik som erbjuder många möjlig-heter i användande och utförande. Materialet skapar dramatik och rörelse i sam-spelet med kroppen och för in en känsla av djuriskt färgprakt som skulle kunna slå vilken päls som helst. Kombinationen av det artificiella och det hårliknande organiska skapar en lekfull men ändå raffinerad effekt som piggar upp vardagen.
Historieförvaring och samtalsbehållare av Maria Johansson
”Vill du veta? Öppna då! Ställ in kommunikationsnivån. Din sanna historia. En hemlighet. Bara du vet. Samtalstonen. Sänk volymen.” Jag designar inte funktion, utan tankar om funktion. Jag samlar, demonterar, kombinerar och använder igen. Det blir samtalsbehållare för historieförvaring, de samlar också på berättelser, hemligheter och tankar. Apparater för det som finns, men inte syns.
Jury: Dessa poetiska och hemlighetsfulla föremål vänder på perspektiv och skapar utrymme för nya tolkningar. Kända formelement används som tecken i objekt som känns självklara och fulla av dignitet samtidigt som de skapar frågor och förvirring hos betraktaren. Projektet utmanar idén om vad konsthantverk är och ställer begreppet funktion på sin spets. Det väcker drömmar om en värld med andra värdeskalor och utrymme för det sublima.

coat_500px
Coat av Fredrik Färg

Coat är en ”slow fashion”-möbel inspirerat av det traditionella herrmodets ”tröghet” och dess betydelse för hållbarhet. Temat är hämtat från de långsamma strukturerna i herrmodet med kostymer, skjortor och detaljer, såsom manschettknappar. Stolen är skapad av ett stycke planpressad nålfilt som viks runt en trästomme/pall och hålls på plats med hjälp av två manschettknappar.
Nyskapande möbelarkitektur med stark integritet. En smart idé som utnyttjar filtens kvalitet och genom sin innovativa konstruktion skapar en bärande möbel. Den vikbara formen, de sammanfogande detaljerna och den textila kvalitén ger känslan av ett plagg som man kan svepa omkring sig. Möbeln inbjuder till en skyddad plats, där man kan luta sig tillbaka och fälla upp kragen.

varje_dag_300px
Varje Dag av Kajsa Lindberg

Jag samlar hela tiden på saker jag kommer i kontakt med. Saker som säger mig någonting. Projektet påminner om arkeologi, det är en sorts nutidsarkeologi men istället för att utforska en annan tid så försöker jag genom mina fynd ta reda på vad som händer här och nu. På samma sätt som anteckningar bildar sakerna ett mönster, en historia. Det är den jag utgår ifrån då jag gör mina smycken.
Jury: Detta projekt har utforskat och uppmärksammat den numera etablerade dubbla användningen av nyckelknippor och vardagsobjekt som sociala och smyckande symboler. Genom en stilisering och förstoring av dessa har de upphöjts och förflyttats från vardagsobjekt till ikoner och en accepterad estetik. Förflyttningen är gjord i linje med den miljö där formerna hämtats och bibehåller en lite rå och traditionellt ”maskulin” framtoning.

plockbord_300px
Plockbord av Marcus Abrahamsson

I en tid då konsumtionscykeln går allt snabbare har vi förlorat något i vår relation till det vi konsumerar. I Plockbord kan användaren själv kombinera ihop benens, sargens och skivans material och färg. På så sätt uppstår en närmare relation till möbeln, vilket bidrar till dess livslängd. Konstruktionen gör det enkelt att byta ut en uttjänt del, istället för att hela bordet kasseras.
Att producera ett lekfullt, enkelt bord är inte så lekande lätt… För att skapa denna användarvänliga och högst producerbara byggsats har man utvecklat ett väl genomarbetat system som både erbjuder många valmöjligheter och skapar intressanta pusselbitar. Konstruktionen har tydliggjorts och blivit tongivande för det estetiska uttrycket där mötet mellan delarna, de olika materialen och färgerna framhäver både bordets form och detaljer.

mirage_300px
Mirage av Kjellgren Kaminsky Architecture

I maj 2006 brann Strandbadens dansrestaurang i Falsterbo ned. Den nya restaurangen för en dialog med platsens historia, samtid och framtid. Den speglar den gamla restaurangens fasader och läge, samtidigt reflekteras i varje ögonblick dygnets skiftningar, ljuset och människorna. Projektet belönades med första pris i en internationell arkitekttävling och kommer att stå färdigt under våren 2009.
En distinkt gestaltning som förhåller sig till platsen. Byggnaden är lyhörd och smälter in i omgivningen, samtidigt som den har en kaxig och monumental formgivning som vågar ta plats. Materialvalet i fasaden gör också att den angränsande naturen förstärks och bjuds in att bli en del av byggnaden. Förslaget skapar en otrolig rymd och en drömmande känsla av att gränserna kan upplösas mellan människor, hus, himmel och jord.


deformed_light_300px
Deformed Light av Daniel Enoksson

Utgångspunkten i detta projekt är en vanlig rektangulär takarmatur som bygger på att man tagit lysrör och kapslat in dem i plåt. Jag har jobbat med att bryta upp originalformen för att skapa ett asymmetriskt uttryck till armaturen. Längdskillnaden på vajrarna medför att den blir en oregelbunden form som svävar i taket som samtidigt sprider ett mjukt och intressant ljus.
Jury: Kul med en ny, estetiserad användning av lysrör — det behövs. Juryn tyckte det var positivt att man inte försöker dölja ljuskällan, utan i stället använder rören för att skapa en dekorativ effekt. Förvrängningen av den typiska, rektangulära ljuslådan till en mer asymmetrisk variant inbjuder till en lek med geometri och rummets perspektiv. Vi föreställer oss ett stort rum fyllt av dessa till höjden och bredden…