Här är alla nominerade och stipendiater i Ung Svensk Form 2017
I bokstavsordning med juryns motivering. Läs mer på Mynewsdesk eller ladda ner broschyren.
IKEA-stipendiat
– Tessa Geuze, Identity of Things
Stiftelsen för Garverinäringens Främjande-stipendiater
– Caroline Hultqvist, Utan Titel
– Elias Högberg, A Border Between
– Peter Herrmann, identitet och förpackningskoncept till Rudinskis fruktbrännvin
Kvadrat-stipendiat
– Sophie Hardy, Breaking Surface
Björn Bondesson – Sundet
”Spekulativ design är en växande genre, och här handlar det om ett mindre rosenskimrande scenario – framtiden som den kan bli om vi saknar visioner. Björn Bondessons hantverksskicklighet gör det till en verklighet som vi kan relatera till.”
Caroline Hultqvist – Utan Titel
Stiftelsen för Garverinäringens Främjande Stipendiat
”Här är formgivaren en nutida Frankenstein som syr ihop trasiga delar till en egen kreation. Det finns en känsla av brutal försiktighet över Caroline Hultqvists keramiska studier, av trä i ett snölandskap och av oavslutat äventyr. Men om man vet vart man ska, då är det inget äventyr.”
Elias Högberg – A Border Between
Stiftelsen för Garverinäringens Främjande Stipendiat
”Det går trögt på unisexfronten, men Elias Högbergs förslag inger hopp – en mansklänning som inte bara har snygg passform, utan också uttrycker sårbarhet.”
Emeli Höcks – Compostable Composite
”Experimentet som visar var vi befinner oss just nu, med det gamla bakom oss och det nya vid horisonten. Materialforskning tar allt större plats på designskolorna, en genre som sätter fokus på processen snarare än på ett färdigt resultat. Emeli Höcks bidrag bygger dessutom på en intressant idé, om att förädla vår matkompost till en ny servis.”
Evelina Kollberg – Människofällan
”Dystopisk estetik som väcker vår skräckblandade förtjusning. Vågar vi ha den i möblerade rum? Ska den föreställa vår egen samhällsmaskin? Evelina Kollbergs gerillastickade byggnadsställning är både cancerogen och lustfylld, men också ett porträtt av arkitektur som intresserar sig för att dra in oss.”
Hilda Nilsson – Digital Coiling: Machine and Material
”Hur tunt kan en robot ringla lera? Människan har gjort det i tusentals år, datorn har gjort det i två. Hilda Nilssons bidrag är en sorts framtidsarkeologi, där vi charmas av såväl misslyckandet som sökandet.”
Johanna Nestor – Den samtida kakelugnen
”Monsterträdet som provocerar fram en diskussion om våra värmesystem. Vart kan det barka? Och hur ska det förgrena sig? Johanna Nestors heavy metal-skulptur är en spökig, kitschig uppdatering av en gammal trotjänare. Vi ser också en möjlig marknad i visionen om att återigen samlas kring elden.”
Porträttfotograf: Karin Jonsson
Jonatan Appelfeldt – Marbelous
”Det postmoderna tänkandet, dekonstruktionen, har kommit tillbaka och undersöks av en ny generation. Här finns referenser till antiken och ett formspråk som skulle ha varit omöjligt för fem år sedan. Jonatan Appelfeldts marmorerade hylla är en spännande syntes av historia och nutid.”
Julia Madås – Moiré
”Tvådimensionellt blir tredimensionellt beroende på perspektiv. Olika hemligheter uppenbarar sig och ljuset skiftar, vartefter man rör sig runt skåpet. Julia Madås teknik är originell och innovativ, men har också ett attraktivt uttryck av lätthet.”
Karin Bodin – The New Man and the Sea
”Designerns roll är att synliggöra och problematisera invanda tankesätt. Med sina inverterade fiskeredskap har Karin Bodin tagit en grundform och gett den en motsatt funktion, vilket både ger en komisk effekt och ifrågasätter nutidsmänniskans relation till havet.”
Karin Forslund – Balancing Process II
”Rugbybollen som gift sig med en Treo och blivit en explosion av glas. Är det en samtida tolkning av en surdeg, eller en baguette som spränger sig ut ur en burk? Säkert är att Karin Forslunds objekt har en form vi inte sett förut.”
Katja Beckman – Yellow 3
”En otrolig materialitet som påminner om landskapsmåleri. Katja Beckmans monokroma topografi väcker minnen från äldre generationer och sätter sökarljuset på en tradition som länge varit osynliggjord.”
Lisa Wallert – Embodied
”Skulptural bröstkorg som väcker omedelbart habegär, som inte ber om ursäkt och vars tomhet ter sig mer skrämmande än mörkret. Lisa Wallerts förkolnade dystopi utmanar gamla uppfattningar om form och sätter igång vår fantasi.”
Porträttfotograf: Morgan Norman
Maja Michaelsdotter Eriksson – Fuck you all
”En bild som också är ett självporträtt, eftersom vi människor gärna speglar oss i djur och natur. Maja Michaelsdotters Cheshire-katt är en varelse för vår tid; en analog LOL-cat med ett dubbelt budskap.”
Martha Brauer – Mediating Objects
”Det taktila begäret är lite tabubelagt, inte desto mindre finns klåfingrigheten kvar i oss hela livet. Det är därför som Martha Brauers pedagogiska instrument attraherar oss – och för att det handlar om grundforskning, som är nog så viktig.”
Martin Molin – Marble Machine
”Den analoga multitalangen Martin Molin har visat en fängslande hängivenhet i konstruktionen av den här musikmaskinen. Hans speldosa formulerar en modern önskan om att återigen tygla tekniken, och inte vice versa.”
Peter Herrmann – Identitet och förpackningskoncept till Robert Rudinskis ungerska fruktbrännvin
Stiftelsen för Garverinäringens Främjande Stipendiat
”Oväntat materialmöte mellan glas och virkning. Det hemgjorda intrycket höjer förstås värdet på produkten och innebär också ett intressant sätt att återanvända flaskor. Det har en kommersiell ansats som är befriande i all sin självklarhet.”
Polat Ghasemloo – Den prekära konsthantverkaren del II
”Polat Ghasemloo har uppfunnit en process som ger upphov till nya världar, befolkade av fantastiska djur. Tekniken påminner om batik eller marmorering, men den slumpens musik som uppstår här är fascinerande annorlunda.”
Sophie Hardy – Breaking Surface
KVADRAT- Stipendiat
”Väl utförd design med fina detaljer som för tankarna till origami. Sophie Hardys bord lurar också ögat: är det en duk eller skiva? Anslaget är vackert och nästan kräver en fortsättning. Vi tänker oss pallar och andra möbler.”
Tessa Geuze – Identity of Things
IKEA- Stipendiat
”Vem har inte drömt om att poppa popcorn med strykjärnet, eller stryka skjortor med mönster av stekta ägg? Först nu är det möjligt. Tessa Geuze målar upp en snygg, men jobbig framtid där våra hushållsapparater blir multifunktionella, som schweizerknivar. Om den här designen får sätta klorna i annat, då kan vad som helst hända.”