USF 2019

Här är alla vinnare och stipendiater i Ung Svensk Form 2019 tillsammans med juryns motivering.

Ladda ned utställningskatalogen här

IKEA-stipendiat
Lobster – Martin Thübeck

Folkhem-stipendiat
Collective Collection – Mikaela Steby Stenfalk

Kvadrat-stipendiat
Google Weaving Stop-time (X) – Emelie Röndahl

Den 5 februari öppnade utställningen Ung Svensk Form 2019 på för allmänheten ArkDes i Stockholm. Här kommer den att visas till och med 31 mars. Välkommen!


Afropicks – Simon Skinner
En kam som vi saknat, och som samtidigt berör mellanförskapet som begrepp. Det här är designens själva essens: ett funktionsobjekt som skapats utifrån ett definierat behov, men också en kollektiv identitet.


Bacteria in a new light – Jan Klingler
Tidlösa fossiler som synliggör den osynliga världen. Ett interdisciplinärt bidrag som ser nya möjligheter i biotekniska material och hämtar formspråkliga influenser från laboratoriet.


Berggrund – Emmeli Rolleberg
En industrihistorisk maskin har tagits till heders, med prima resultat: en urform med föränderliga mönster. Marmorering är en juryfavorit: detta bidrag föreslår ett annat, fördjupat sätt att närma sig en kär gammal konstform.


Collective Collection – Mikaela Steby Stenfalk
Vi har ännu inte förstått vidden av de miljontals bilder om arkitektur som produceras idag. Här får vi lära oss något nytt och tänkvärt om det offentliga rummet, i en teknik som kan användas på fler sätt framöver.


Common ground – Annelie Grimwade Olofsson & G. William Bell
Om styrkan i att dela känsla, färdigheter och idéer med varandra. Den här trion har sammanfogat sina melodier till en vacker symfoni av trä och glas, där varje enskilt objekt är en juvel i sig.


funYArd_ – Marie Isacsson
Gaming-motiv möter patchwork i intrikat samspel. Frapperande kombination av hantverk och samtidshistoriska referenser, där också en praktfull summa utvunnits ur de fina delarna.


Google Weaving Stop-time (X) – Emelie Röndahl
Två olika kommunikationssätt, Google och handarbete, i djupt imponerande förening. Vår tids snabbhet möter historisk långsamhet och skapar en världsomspännande, kollektiv väv i flera bemärkelser.


Honest Impression – Mathilda Nordström Florentine
Gedigen undersökning i ett universellt ämne, om ärlighet inom branding och produktpresentation. Juryn vill särskilt berömma samtidsrelevansen och den processinriktade ansatsen.


Hybrids – Stina Randestad
Nytolkning av en high tech-inspirerad genre med rötter i Antwerpen och Leigh Bowery – och samtidigt en illustration av modets upplösning. Juryn uppskattar särskilt den modehistoriska medvetenheten och skörheten i uttrycket.


KENNETH IZE – Kenneth Ize & Axel Berner-Eyde
Sofistikerat kostymdrama som fick juryn på fall med sitt fina hantverk, de uppfriskande färgställningarna och den eleganta kombinationen av brittisk kavaj och folklore.


Kött och blod – Maja Michaelsdotter Eriksson
Moderkakan i förnyad, spektakulär form: hybrid mellan matta, säng och soffa. Nu tar den kroppsdel vi alla är beroende av klivet ut på vardagsrumsgolvet. Ett ytterst skickligt bidrag som både synliggör och inkluderar.


Lobster – Martin Thübeck
Pedagogiken förändras, men skolmöblerna är sig förvånansvärt lika. Lobster erbjuder en ny idé i genren: uppfordrande i sin form, men suveränt funktionell och välgjord.


Lost in Computation – Jonas Eltes
Vad tänker morgondagens bokhylla säga till stolen när den pratar om varat och existensen? Vi ser skymten av en framtid i upplösning, där digital kommunikation och teknik språkar med produkt- och designvärlden.


Obsession – Tonje Halvorsen
Nygammalt hantverk i outtröttligt, trompe l’oeuil-artat möte med säkerhetsnålens alla sidor. Ett vasst projekt som krävt blod, svett och säkert också tårar. Prestationen imponerar i sig, men även den höga modegraden.


Outside Material; The Transfiguration of Lines  – Robert Curran
Vad är det här? Det vet vi inte, men här kommer en till! Juryn gissar att detta är framtiden. Fantastiska objekt som skapar diskussion, och med ett uttryck som eggar fantasin.


Printomobil – Lisa Englund
Vi ser Laura Ashley cykla från betongförorten på sin plåtsnigel för vår inre syn, i en framfart som river väggar och gör gamla tiders tapetmönster till modern gatukonst. En befriande attack på konventionerna i klassisk agitprop-anda.


Stjärnorna ser likadana ut överallt – Saga Bergebo
Ett lika svårt som angeläget ämne har fått varm gestaltning. En saga om utsatthet och kollektivt trauma ur barnperspektiv, med en färgsättning och konstfärdighet som engagerar.


Svald av Sundet – Ludvig Bratt & Calum Mitchell
Världsarkitektur i ny, dagsaktuell bemärkelse. Arkitekturens metoder sätts än en gång i mänsklighetens tjänst, i ett lika precist som slagfärdigt porträtt av territoriets föränderlighet i klimathotets tid.


Syns det nu?  – Nathalie Ruejas Jonson
Bidraget som skapar utrymme för autistisk kultur och berör vår tids relation till gränser, med bildspråk som flyter mellan det uttalade och det outsagda. Skickligt berättat med genomarbetad färgskala och starkt konstnärligt uttryck.


The Baby Bucha Project – Anna Ting Möller
Matbordet som måste vårdas, matas och hållas vid liv. Annars dör det. Vi ser ett fönster öppnas till en rimligare framtid, där vi kan växa och skörda på mer hållbara sätt än idag.


The Russian Soul – Anastasia Jansäter
Mycket av det goda: vågat, lekfullt, proportionsförvrängande, bärbart. Ett bidrag som avväpnar med sin humor och samtidigt får oss att begrunda allvarliga ämnen som kulturell identitet och överlevnadsstrategi.


Vessels – conditions for openness – Heinrich Ehnert
Ljudformer som synliggör det förgängliga. Men också en maskin som arbetar i det tysta, gifter ihop poesi med pedagogik – och följer en god tradition av objekt som exponerar designprocessen.


Waste Not, Want Not! – Kristina Lundsjö
Sinnlig session över generationsgränserna. Materialet har gått i arv från mor till dotter och blivit till ett modernt lapptäcke – en abstrakt krönika på metervara, med arkitektoniska kvaliteter.


What Happens On Earth Stays On Earth –  Petter Rhodiner
Kolonnen, björnen, figurinen, rosetten – och nu en dubbelgås. Det som var otänkbart för tio år sedan har fått en självklar plats i dagens konsthantverk. Ur det gamlas ruiner växer ”det nya normala” fram, ett historiskt tillstånd där allt går att förnya.


Why don’t you listen to the silence –  Daniel Gustafsson
Åtta meter besatthet i en dubbel berättelse, om pojkdrömmar och ensamma äventyr på sjön. Det handlar också om hållbarhetskritik som antagit fast form, i ett utförande som är absolut meditativt.